De amerikanske ejere af Dronningborg Industries i Randers meddelte i går, at samlefabrikken i Randers bliver lukket i løbet af 2010.

Derfor mødtes ledelsen i går ved middagstid med de cirka 110 medarbejdere i Randers, for at aftale vilkårene for det endegyldige stop for mejetærskerproduktion i Randers.

Mejetærskerfabrikken, der de senere år har fungeret som en ren montagefabrik for en del af Agcos mejetærskermodeller, vil nu blive overflyttet til Breganze i Norditalien. Her har Agco siden 2007 ejet halvdelen af Laverda S.p.A, der er en del af den italienske ARGO-koncern.

- På længere sigt er det dog upraktisk at have to separate mejetærskerfabrikker i Vesteuropa. I vores fremtidige produktudviklingsplaner og strategier for vækst i vores mejetærskervirksomhed er det vigtigt, at vi også udnytter de stordriftsfordele, effektivitetsfordele og øget konkurrencedygtighed, som denne konsolidering vil medføre, siger Gary Collar, koncerndirektør og administrerende direktør i Agco. 

Flyttes til Italien
- Det er med stor beklagelse, at jeg må give denne meddelelse, siger Gary Collar.

- Vi er stolte af den faglige dygtighed, kvalitet og professionelle holdning, der præger vores medarbejdere i Randers, samt alt hvad de har udrettet igennem mange år. Derfor er ledelsen indstillet på at sikre alle medarbejdere i Randers deres job på virksomheden frem til medio 2010, dels gives de bedste muligheder for efterfølgende at finde et nyt job.

Forslaget indebærer, at montageaktiviteterne fortsætter indtil medio næste år, hvorefter det forventes, at de vil blive overflyttet til Agco’s joint venture mejetærskerfabrik i Breganze, Italien.

Så sent som under præsentationen af den nye og prisbelønnede Massey Ferguson hybridmejetærsker på Agritechnica for to uger siden forlød det ellers, at netop denne maskine fremover skulle samles på fabrikken i Randers.

Udover den nye hybridmejetærsker vil de øvrige otterysters-mejetærskere i Fendt og Massey Ferguson iklædning fra Randers skulle samles i Breganze, hvor der i dag produceres med fem og seks rystere.

Historie:

1894: Dronningborg Maskinfabrik etableres ved Dronningborg Mølle af N. Kr. Nielsen, der oprindelig var uddannet tømrer. I begyndelsen produceres rensemaskiner.

1913: N. Kr. Nielsen konstruerede det første tærskeværk

1955: Tærskeværk nummer 60.000 produceres på Dronningborg, der sad på 60 procent af markedet i Danmark

1958: Dronningborg producerer sin første selvkørende mejetærsker.

1964: Mejetærsker nummer 10.000 forlader samlebåndet i Randers

1973: Ny montagehal hos Dronningborg

1977: Nyt design, hvor legendariske D 1900 introduceres.

1980: Ny generation af mejetærskere, D 3000/4000 samt D 7000/8000

1984: Aftale med Massey Ferguson om at levere mejetærskere i MF-farver

1987: Aftale med Case IH om at levere mejetærskere i Case IH farver under Dania-navnet

1987: D 9000 Jumbo introduceres med computer og tv-skærm

1991: Dronningborg Maskinfabrik går i betalingsstandsning, men reddes af Massey Ferguson, der køber aktieanpart og ændrer navnet til Dronningborg Industries a/s.

1998: Amerikanske Agco overtager resten af Dronningborg Industries a/s, som nu kommer under amerikansk ledelse. Herefter indgår fabrikkens mejetærskere i Massey Fergusons produktprogram

1999: Den første Fendt mejetærsker kører af samlebåndet. Derefter følger det nye design på MF 7200 - serien

2000: Produktion af Deutz-Fahr Ectron mejetærskere

2001: En ny 8-rysters maskine, MF 7278 Cerea Erea kører af samlebåndet og produceres parallelt med Ectron

2002: Produktion af Deutz-Fahr Topliner og dermed hele Deutz-Fahrs mejetærskerprogram

2004: Fabrikken udfaser produktionen til Deutz-Fahr og koncentrerer produktionen om Agcos egne mærker, Fendt og Massey Ferguson. Herefter overgår fabrikken til kun at være en samlefabrik

2010: Dronningborg Industries lukker