FORÆLDET: Det er en håbløs gammeldags måde, hvorpå Vattenfall vil have leveret deres halm på Fynsværket i Odense, lyder det fra halmleverandørerne. Selv kalder Vattenfall deres anlæg for top-moderne.
Selvom han er en glad mand for tiden med gode priser og stor efterspørgsel på halm, så er der dog alligevel kommet en smule malurt i bægeret for halmleverandørernes formand Hans Stougaard.
I forbindelse med en netop indgået aftale om leverancer af halm til Fynsværket i Odense, der er ejet af Vattenfall, er han nemlig ikke helt tilfreds med den måde, som Vattenfall vil have leveret halmen. Som det ser ud nu vil Vattenfall nemlig kun have halmen leveret i biler med for- og anhænger. Halmleverandørerne så helst, at man også kunne bruge sættevogn.
- Vi er meget kede af den måde, som de har lavet deres indtransport på. Vi havde ønsket, de ville have lavet det sådan, at man kunne køre med forskellige vogntyper, siger Hans Stougaard.
Hos Dong kan man godt
Halmformanden mener, at det er håbløst gammeldags, at man ikke kan få lov til at læsse sin halm af med sættevogn. Det kan nemlig sagtens lade sig gøre ved Dongs anlæg i Aabenraa. Fordelen ved at køre med sættevogn er ifølge Hans Stougaard, at de er nemmere at laste. Der skal nemlig kun lægges net på én gang. Derudover kan sættevognene bruges til mere.
- Der er et par måneder hvert år, hvor Fynsværket sandsynligvis ikke tager halm i Odense. Så står vi her med de her store biler, som har for- og anhænger, og som er beregnet til at køre halm med. Hvad skal vi gøre med de biler i de måneder? Med en sættevogn kan vi på et kvarter skifte trailer, og så ellers køre med en korn-, asfalt-, sten- eller grus-trailer i stedet, siger Hans Stougaard.
Han mener, at halm-transportørene nu er nødt til at lægge ind i deres regnskab, at der er et par måneder om året, hvor de ikke kan bruge bilerne til andet end at holde stille.
- Det er en hamrende uheldig situation. Vi har gjort opmærksom på det under hele seancen, men det er jo deres valg. Halmen bliver dyrere, fordi det er en dyrere indtransport, siger Hans Stougaard, der understreger, at det her punkt er det absolut eneste, hvor samarbejdet med Vattenfall knirker.
Børnesygdomme
Fra Vattenfall lyder det fra Henrik Hansen, afdelingsleder for brændsler og mineralprodukter, at man bestemt ikke har noget imod sættevogne.
- Man kan ikke bruge sættevogne, fordi vi har købt et fuldautomatisk anlæg. Normalt har man en kranfører til at tage halmen af vognen, men på vores anlæg finder kranen selv halmballerne ved hjælp af moderne teknologi, siger Henrik Hansen.
Han fortæller, at anlægget er helt nyt, og det mest moderne af sin slags. Indtil videre virker det dog kun til vogne med for- og anhænger. En gang i fremtiden, måske allerede efter sommerferien, vil man så måske gå i gang med at eksperimentere med sættevogne.
- Jeg vil dog ikke love noget som helst. Anlægget skal lige køres ind og ordentligt i gang, inden vi går videre. Som det er med den slags nye teknologier, så forventer vi nemlig også her, at der vil være nogle børnesygdomme ved sådan et anlæg, som lige skal rettes til, siger Henrik Hansen.