Send svinene til Tyskland

SVINEHÅNDTERING: Eksport er et glohedt alternativ for de danske svinebønder. DTL står klar til at sende svinene til udlandet.

En del grisebiler har allerede sat kursen sydpå i retning af ikke blot den tyske svinenotering, men også mod Polen, der har vist sig som et stærkt stigende marked. Hos DTL A/S Dansk-Tysk Landbrugsinvestering (DTL) i Padborg ser man store muligheder i denne eksport, og derfor har man afholdt kundemøder i Aabenraa og i Støvring med fokus på de genvordigheder og muligheder, som er forbundet med at sende svinene ud af landet.

- De seneste par år har vi mærket en stigende interesse for specielt det tyske marked, og derfor vil vi gerne fortælle, hvad vi oplever af faldgruber og risici, som kunne være relevante for de landmænd, der overvejer at eksportere, konstaterer direktør for DTL, Peder J. Jensen.

Afregningsmetode
Nogle af de emner, der tiltrak sig megen opmærksomhed, var spørgsmålene om kødprocenter, snyd med vægten og straf ved undervægt, hvor variationerne mellem danske og tyske metoder til afregning var en naturlig kilde til bekymring. DTL kunne dog til en vis grad mane bekymringerne til jorden med den aftale, som virksomheden har sikret sig hos den tyske samarbejdspartner Tönnies Fleisch:

- Kødprocenten danner ikke grundlag for vores afregning. Derimod afregner vi efter den tyske notering, hvorefter der bliver trukket fire eurocent fra, der modsvarer både kødprocent og rampeomkostningerne ved det tyske slagteri. Vi vejer jo også dyrene, og vi har ingen grund til at tro, at der er systematisk snyd, fortalte Peder J. Jensen, der også kunne løfte sløret for, hvordan afregningen forholdt sig til såvel overvægt som undervægt:

- Som udgangspunkt arbejder vi med en afregningsmaske, der ligger mellem 82 og 100 kilo. Ned til 75 kilo og op til 110 kilo bliver der så fratrukket fem eurocent pr. kilo, uddybede Peder J. Jensen.

Betalingen
Det var ikke kun den konkrete afregning, som gav anledning til spørgsmål hos de fremmødte svineavlere, der også var urolige for udsigten til eventuelle problemer med betalingen:

- I Polen, hvor forbindelsen med slagterierne varetages af mellemmænd, opererer vi altid med forudbetaling. I Tyskland, hvor det er to store mastodonter som Tönnies og Vion, der i den grad præger markedet, kører vi med afregning i løbet af syv til otte dage. Her er det DTL, der har risikoen, så der er ikke noget at være nervøs for, fortalte Thorsten Simonsen, der er kørselsleder ved DTL.

Sikkerhed for ordentlig transport
Det var dog ikke kun de økonomiske aspekter, der fyldte meget hos de fremmødte tilhørere. Frygten for kummerlige transportforhold var lyslevende, og fra DTL`s side var det vigtigt at pointere, hvilke forholdsregler virksomheden har taget på netop dette område.

- Vores princip er ikke over 24 timers transporttid, når det gælder slagtesvin. Det er både på grund af dyrevelfærd men også på grund af økonomien. Det bliver simpelthen for dyrt ellers, lød det fra Peter J. Jensen, der straks uddybede konsekvenserne af forholdsreglerne.

- Alle vores leverandører forpligter sig til at køre efter vores anvisninger og ikke mindst vores etiske regelsæt, der også indeholder et egenkontrolprogram.

Dette er dog ifølge direktøren ikke muligt fuldstændigt at overholde, når det gælder leverancer til Polen:

- Jo længere væk transporten går, jo mere stiger risikoen. Her er det ganske enkelt ikke muligt at efterleve vores egenkontrolprogram, da dette ville blive alt for dyrt. Her benytter vi os i stedet af en fast vognmand, som vi stoler på, der har ordentlige biler og ordentlige folk ansat.

Eksport i fremtiden
Spørgelysten fejlede intet hos svineavlerne, der naturligvis var nysgerrige omkring forventningerne til specielt fremtiden på det tyske marked, og også her havde DTL svar på tiltale:

- Vores aftale omkring afregning uden kødprocenter forventer vi holder. Tyskerne ikke så nervøse for de danske grise, da de er vant til meget større forskelle på grund af den store spredning, der er fra delstat til delstat, erklærede Peter J. Jensen, der mente, at det tyske marked også fremadrettet ville have nogle væsentlige fordele.

- De tyske slagterier vil have et forspring i en årrække på grund af lønnen. Derfor vil tyskerne kunne give en højere pris, og der behøver man ikke at frygte at slagterierne bliver enige om en lavere pris, for de to store kæmper en benhård kamp.

Hos DTL var man heller ikke i tvivl om, at slagtekapaciteten til stadighed ville være så stor, at afsætningen ikke ville udgøre et problem, og Thorsten Simonsen var slet ikke i tvivl om, hvordan dette hang sammen.

- Vi vil jo gerne have flere aftagere, så vi kan spille lidt på det. Og de ved så også godt, at tager de ingen grise i de dårlige tider, så får de heller ikke, når de mangler.

Læs også