Digitale løsninger på fysiske problemer: Fabrikant af fodersystemer vil løse Covid-19 udfordringer med ny teknologi

Den danske foderteknolog One2Feed har udviklet en såkaldt AR-løsning, der intuitivt og visuelt skal guide virksomhedens kunder rundt om i verden med at installere og foretage fejlfinding på virksomhedens maskiner. Teknologien skal dermed afhjælpe nogle af de udfordringer, der er sprunget op i kølvandet på pandemien.

I forbindelse med, at en kunde skulle have udskiftet en maskine, har One2Feed også brugt AR-værktøjet til at visualisere, hvordan den nye maskine vil se ud i kundens stald. Foto: One2Feed Løsningen har også givet fordele under pandemien, hvor One2Feed har været udfordret af, at de ikke har kunnet sende en tekniker fysisk fra Danmark til f.eks. Asien, når en maskine skulle sættes op, forklarer Jesper Scriver, der arbejder med Sales and Support hos One2Feed. Foto: One2Feed

Covid-19 har for de fleste virksomheder kunne mærkes på den ene eller anden måde. Særligt, når det kommer til udenlandske kunder og underleverandører, har samarbejde på tværs af kloden været udfordret. Det har ført til, at mange har måtte tænke i nye baner, og at nye teknologiske løsninger har set dagens lys.

Netop den problemstilling stod danske One2Feed med i tiden, da Covid-19 var værst. Den familieejede virksomhed lever af at sælge automatisk foderudstyr til kvæg, der er med til at aflaste landmanden.

Den midtjyske virksomhed har ingen egenproduktion, der er afhængig af de underleverandører, som producerer dens komponenter verden over. Med styrkelse af det samarbejde in mente har virksomheden i Demonstrations- og Udviklingsprojekt sammen med Alexandra Instituttet fra København udviklet et digitalt værktøj til iPhone. 

Global ekspreshjælp

Den nye digitale løsning fungerer som en form for digital brugsanvisning. Værktøjet skal sikre hjælp tæt på problemet, uanset hvor og hvornår det opstår.

Det sker gennem den såkaldte AR-teknologi (AR = Augmented Reality – udvidet virkelighed, red.), der kombinerer data fra den fysiske verden med virtuelle data, for eksempel ved brug af grafik og lyd.

AR-værktøjet har både gjort det nemt og hurtigt for One2Feeds underleverandører at dokumentere, at de har lavet det produkt, som de er blevet bedt om. Samtidig har det givet fordele under pandemien, hvor virksomheden har været udfordret af, at man ikke har kunnet sende en tekniker fysisk fra Danmark til eksempelvis Asien, hvis en maskine skulle sættes op.

Netop fordelen ved at kunne løse alt digitalt vækker begejstring hos Jesper Scriver, der arbejder med Sales & Support hos One2Feed:

- Når vi sender vores maskiner til Asien, er det selvfølgelig vigtigt, at vi kan hjælpe vores kunder bedst muligt. Under corona har vi haft udfordringer med, at vi ikke kan tage derud, hvis en kunde har haft større projekter, som de gerne vil have hjælp med. Her har AR-værktøjet kunnet hjælpe med installation og mulig fejlfinding, siger han i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Det kan ikke erstatte os fuldkomment, men ved at lave annoteringer på værktøjet har det været en hjælp til at sikre, at kunden og forhandleren fik en så god opstart som muligt i corona-tiden.

Digitalt »prøverum«

Det er ikke alene verdensomspændende support, der er blevet nemmere for One2Feed med det nye AR-værktøj.

I forbindelse med, at en kunde skulle have udskiftet en maskine, har virksomheden også brugt værktøjet til at visualisere, hvordan den nye maskine vil se ud i kundens stald.

Dermed bliver en bestilling af maskiner meget mere håndgribeligt, og kunder vil kunne se det nye staldinventar i egne rammer - før det nye indkøb er gjort.

- Vi ser det her som et vigtigt værktøj, hvis vi skal vise en kunde i Norden, Asien eller et andet sted, hvordan deres nye udstyr bliver placeret i stalden. Det betyder, at vi kan give potentielle kunder en tablet med værktøjet i hånden, og så kan de selv flytte rundt på en digital udgave af den nye maskine og dermed finde den bedste placering, lyder det fra Jesper Scriver.

Slut med lange manualer

I projektet med augmented reality har fokusset ligget på produktvisualisering, instruktion, dokumentation og fejlfinding.

De hovedansvarlige for udviklingen af værktøjet har været Kaspar Rosengreen Nielsen, Principal Software Architect og Senior Mobile Systems Architect, Daniel Andersen hos Alexandra Instituttet.

Kasper Rosengreen Nielsen lægger særligt vægt på, at den nye teknologi nedbryder grænserne mellem det, der er digitalt, og det der er fysisk, og at det giver mulighed for at spare på tunge brugsvejledninger:

- Det giver mulighed for at placere informationer som samlevejledninger, dokumentation for udført arbejde eller fejlfindingsguides direkte på den fysiske maskine. Det gør det nemt for brugeren at finde relevant information på en visuel og interaktiv måde fremfor at skulle bladre igennem en lang manual, fortæller han.

Alexandra Instituttet har hjulpet mere end 1.000 offentlige og private virksomheder med avancerede, effektive, sikre og innovative it-løsninger, der er med til at skabe bæredygtig vækst og velfærd i Danmark.

Læs også