Købsaftalen er afgørende, når landbrugsejendommen skal sælges.
EJENDOMSSALG Når man skal sælge sin landbrugsejendom, er det med at komme godt og sikkert gennem handlen:
- Køber skal ikke bagefter kunne komme tilbage og stille en til ansvar for, at der er noget galt med ejendommen, siger juridisk seniorkonsulent Bodil Just, Patriotisk Selskab, og anbefaler, at man inddrager en jurist, så man kan være tryg ved, at alt går rigtigt for sig.
10 års mangel-ansvar
Når der er fundet en køber, skal der udformes en købsaftale – det er typisk sælgers jurist, der står for det:
- Når man mødes med juristen, vil han/hun spørge ind til det, som skal med i aftalen. Her er det vigtigt, at man får nævnt alle de fejl og mangler, som ejendommen har. Det lyder måske skørt, men da det ved handel af landbrugsejendomme ikke er muligt for køber at få en ejerskifteforsikring, gælder i stedet et mangelansvar i 10 år efter handlen. Det betyder, at køber kan komme tilbage til sælger og kræve betaling for fejl/mangler ved ejendommen – men kun hvis køber ikke var informeret om de pågældende fejl/mangler, inden handlen blev gennemført. Derfor er det vigtigt at få alle fejl og mangler med i købsaftalen, forklarer Bodil Just og tilføjer:
- De 10 års mangelansvar gælder desværre uanset hvad – man kan ikke bare aftale sig ud af det med køber.
Købsaftalen
- Købsaftalen er det altafgørende dokument ved en ejendomshandel, fortæller Bodil Just og fortsætter:
- Der en ingen formkrav til købsaftalen, men den bør udformes skriftligt og underskrives af begge parter. Købsaftalen indeholder de vilkår, sælger og køber har aftalt samt de vigtigste oplysninger om handlen. I købsaftalen står bl.a. oplysninger om parterne og ejendommen, overtagelsesdag, købesum og hvordan den berigtiges, hvad der medfølger af tilbehør i handlen, ejendommens fysiske forhold, servitutter og individuelle forhold, herunder bl.a. naturudpegninger og eventuelle kontrakter, som køber overtager”.
Herefter følger den sidste del af handlen:
- Køber og sælger skal – med hjælp fra deres jurister - blive enige om eventuelle ændringer til købsaftalen, som herefter kan underskrives af begge parter. Så kan købers bank enten stille garanti eller deponere købesummen. Den, der har lavet købsaftalen, sørger for, at skødet oprettes digitalt hos Tinglysningsretten, så sælger og køber kan underskrive det med NemID. Når skødet er tinglyst, sørger sælgers og købers bank for, at finansieringen falder på plads, og så er handlen gennemført, slutter Bodil Just.
jba