Maskinforretningerne Sivertsen i Roskilde og Slagelse Maskinforretning indleder nu et samarbejde til glæde for New Holland-kunder i Østdanmark. Målet er at give bedre service til kunderne.
2020 sluttede på flere måder indholdsrigt af for Sivertsen Maskiner, der er hjemmehørende i Roskilde. Først opkøbte maskinforretningen bornholmske A. P. Hellisen A/S, men senest er der så kommet mere til.
Sivertsen har nemlig indgået samarbejde med Slagelse Maskinforretning om forhandling og service af New Holland-maskiner, som blandt andet indebærer en fælles serviceindsats, oplyser selskabet. Og der er flere gode grunde til det.
- Vi vil gerne opnå større synergieffekter ved at være fælles. Det kan jo være ved indkøb af maskiner, traktorer, og hvad der ellers er, som vi bruger til landbruget, siger salgschef i Sivertsen, Bjarne Obel.
Større krav nu
Ifølge salgschefen er der nu større krav til maskinhandlere, end der måske før har været.
- Man kan sige at den strukturudvikling, der er i landbruget, stiller større krav til maskinhandlen i forhold til de samarbejdspartnere, som er de store landbrug, og som vi har i dag, siger Bjarne Obel og fortsætter:
- Og på den måde skal vi sådan set bruge de erfaringer, vi har i fællesskab på tværs af de grænser, der er. Så i stedet for at være konkurrenter, skal vi være tætte kolleger for at kunne løse landbrugets problemer,
Kunden i fokus
Medejer af Sivertsen, Toni Øbakke, slår fast, at det er kunden, der kommer i fokus via det nye samarbejde.
- Målet er jo at kunden skal være hjulpet bedst muligt. Og det skal vi gøre i fællesskab. Så det kan nemlig godt være, at den bedste løsning vil være, at man sender en fra den anden forretning til sine egne kunder, siger hun og fortsætter:
- Men de vil jo opleve, at det er fælles, så det gør ikke den store forskel. Vi har kun det i fokus, at vi skal hjælpe kunden bedst muligt, siger hun.
Ifølge medejeren har den strategi, der nu bliver rullet ud via samarbejde, været undervejs fra tanke til handling i løbet af de seneste par år.
- Men det har været en mangeårig strategi, at vi skulle have en volumen i den her forretning, så vi kunne honorere kundernes krav til specialisering, faglig udvikling og alt det her, der virkelig kan være omkostningstungt for den enkelte forretning. Så vi ville kunne samkøre nogle processer her og dele nogle omkostninger, og det er også det, det handler om, lyder det fra Toni Øbakke.
Garderer sig fremadrettet
Selskabernes beslutning om at gå i samarbejde er også et udslag af de tanker, man i Roskilde-virksomheden har gjort sig omkring fremtiden, siger Toni Øbakke.
- Vi mener jo, at vi garderer os for fremtiden med det her. Og det er jo også set i perspektiv af, at vi har to forretninger, Øbakke og Sivertsen, så derfor er vi jo ikke kun funderet på landbrug. Også entreprenørsiden og den grønne sektor er vigtig for os. Så vi spreder os og det gør vi med vilje, for ikke at være så sårbare helhedsmæssigt. Så hvis det går dårligt på et område, kan vi tjene penge et andet sted. Så det er den sikkerhed, vi føler, at vi laver for os selv i det her, siger hun.
Og ifølge Bjarne Obel har strukturudviklingen i dansk landbrug med færre, men større landbrug også haft betydning for de strategiske valg, der er blevet truffet, og som samarbejdet blandt andet er et udtryk for.
- Det er klart, at det er medvirkende, at landbruget har ændret sig så meget og er blevet så store landbrug, at hvis ikke vi har et større område at arbejde på i fællesskab med de andre, så udvikler vores forretning sig ikke. Vi kan ikke leve med, at halvdelen af landbruget forsvinder, og vi ikke er med på udviklingen. Det er væsentligt, siger han.
Det nye set-up gælder fra ved årsskiftet.