Få styr på sommerens arbejdsopgaver

Som leder i landbruget er det ikke nok at sørge for, at alle medarbejdere får nogenlunde de ferieuger, de har ønsket. Der skal også kigges grundigt på opgaverne.

De fleste ledere i landbruget har formentlig en idé om, hvordan de skal planlægge sommerferien, så flest muligt medarbejdere får opfyldt deres ønsker.

Men arbejdet slutter ikke der. Er man ikke opmærksom, risikerer man, at kritiske opgaver og funktioner slet ikke bliver udført.

Sådan lyder budskabet fra Anders Peter Andersen, som er svinekonsulent i Velas, og som hvert år rådgiver en lang række landbrugsledere i medarbejderhåndtering.

- Det må generelt ikke være sådan, at vi i sommerferieperioden accepterer dårligere resultater. Toget skal køre så tæt på optimalt som muligt 52 uger om året, siger han.

Han understreger imidlertid, at der er opgaver, som altid skal udføres, og som er helt afgørende for bedriften, uanset om det er sommerferietid eller ej.

- Men hvis der kun er én eller to medarbejdere på arbejde, vil der være opgaver, som godt kan vente til efter sommerferieperioden. Måske behøver man ikke lave service på møllen til foderanlægget midt i sommerferien, ligesom man måske heller ikke behøver at feje hver fredag, så man skal få synliggjort, hvilke opgaver som er need-to-do, og hvilke som er nice-to-do, siger han.

Få styr på opgaverne

Uanset om der skal hyres ny arbejdskraft ind i sommerperioden, eller man »klarer« sig med dem, man har, er det vigtigt, at man danner sig et overblik over den samlede mængde af opgaver i dagligdagen.

Anders Peter Andersen har nemlig på forskellige bedrifter med egne øjne set, hvordan man kan risikere, at vigtige arbejdsopgaver ikke udføres, hvis det ikke er blevet gjort tydeligt, hvem der skal udføre dem.

- Tag snakken med medarbejderne om den samlede pulje af arbejdsopgaver, og hvem der skal udføre dem. Ellers risikerer man, at medarbejderne bare kører på med de arbejdsopgaver, som de normalt løser i dagligdagen, og så er det, at der kan opstå huller, hvor vigtige arbejdsopgaver ikke bliver udført. Medarbejderne kan kun udføre nye arbejdsopgaver, hvis de er blevet fortalt, at de skal, siger han.

Anders Peter Andersen opfordrer til, at man tager en snak og får klarlagt, om man når alle opgaver, som man plejer, arbejder forud eller om medarbejderne kommer tilbage til hængepartier, som skal løses efter ferien.

Læs også