Ny solivskampagne
Hvis man er god til at holde liv i sine søer, er der nu mulighed for at vinde 25.000 kroner. Det er fire rådgivningscentre, der sammen sætter pengene på højkant.

Fire rådgivningscentre sætter 25.000 på højkant til en fest til personalet i de besætninger, der er bedst til at holde liv i søerne. Foto: Anne Wolfenberg
- Vi har sammen med de andre rådgivninger i Danmark og Seges Innovation lavet en ny solivskampagne, fortalte afdelingsleder i VKST, Keld Sommer, da VKST holdt årsmøde i VKST rådgivningscenter i Sorø.
Han fortalte, at kampagnen samtidig er en konkurrence, hvor besætninger med lav sodødlighed har mulighed for at vinde 25.000 kroner.
- Vi skyder præmier afsted til den bestæning, som flytter sig mest og til den besætning, som har den laveste sodødelighed i foråret 2026. De vinder hver en fest til en værdi af 25.000 kroner, lød det fra Keld Sommer, som tilføjede, at man i VKST har besluttet, at alle deres besætninger deltager.
Alle i øst er med
Keld Sommer begrundede det med, at man i VKST gerne vil have, at alle får chancen for at vinde denne fest. Men først og fremmest fordi man finder det vigtigt, at alle arbejder på en øget sooverlevelse.
Han fortalte, at i VKST’s område, hvor der er godt 125 besætninger, er flere der, med konsulentens ord ligger »rigtigt fint« på 10 procent eller lavere, og at det er uanset den genetik, de anvender
Ifølge Keld Sommer viser den store variation, at der er potentiale for at hæve overlevelsen.
- Men vi må også sige, at vi skal gøre noget mere, og det er det vi ønsker at sætte fokus på med kampagnen, fortalte han.