Rasmus Fog-Larsen fra Andaks Anlæg ApS uden for Kalundborg har fået et ledigt øjeblik til en snak om aktiviteterne i sin virksomhed. Det er ikke altid, at han har det. For der er fart på i firmaet, der blandt meget andet klipper hække og hegn for kunder i det vestlige Sjælland.

I år er det 10 år siden, at han startede virksomheden op, der ligger på en gård i landsbyen Andaks, godt fem kilometer øst for Kalundborg. Gården er overtaget fra forældrene – efter endt landbrugsuddannelse – for snart 20 år siden. 

- Oprindeligt gik jeg da med planer om at skulle drive landbrug her, men det blev det ikke til, og i stedet var jeg ude i nogle følgeerhverv og arbejde, blandt andet som sælger, og projektleder, og så tænkte jeg »nu er det tid til at komme hjem« og lave min egen hverdag, fortæller Rasmus Fog.

Lokalt arbejde

Det var begyndelsen på aktiviteterne, der i starten skete med et landbrugs-CVR-nummer.

- For ligesom at skille tingene ad, lavede jeg Andaks Anlæg ApS for ti år siden, den 1. marts i 2012. Og så er det sådan gået stille og roligt derudad. I dag er vi mig selv og to fastansatte, fortæller Rasmus Fog og oplyser, at virksomhedens aktiviteter typisk er centreret i lokalområdet. 

- Vi kører meget lokalt her omkring Kalundborg. Hvis vi er 20 kilometer væk herfra, så er det langt væk. Og jord- og kloakarbejde er, hvad vi mest laver, men så klipper vi også hegn og hæk som en nicheaktivitet.

Det rene snit

Grejet består af en hegnssav monteret på en traktor, og en Avant-minilæsser monteret med en hæksnitter. 

Hegnssaven bruges til store levende hegn, typisk markgærder og langs veje. Hvis Fru Jensens hæk er blevet alt for høj bruges saven også, da den nemt og med et meget pænt resultat kan sænke højden på hækken.

- Det kan godt være, at det ser lidt voldsomt ud, når vi har været i gang. Men det vokser ud igen, og jeg har til dato ikke klippet en hæk eller et hegn, der ikke er blevet flot igen.

Rasmus Fog 

Hæksnitteren bruges til havehække og mindre hegn. Fordelen ved den er, at den har et meget rent snit og samtidig knuser det afklippede materiale, så oprydningen bliver meget minimal.

Ordre klemmes ind

- Det er typisk folk, som har en hæk, der er blevet alt for høj, og måske selv har taget de første par meter i den ene ende – med en stangsav og er blevet træt i armene. Her kommer vi så ind i billedet med en nem og hurtig løsning, forklarer Rasmus Fog og tilføjer:

- Hvis man skal hyre os, er det selvfølgelig altid en god idé at være ude i god tid. Men omvendt når vi meget, når vi er på en opgave, så vi kan ofte lige klemme en ordre ind.

Rasmus Fog opfordrer folk til at tage kontakt til den lokale planteskole, hvis man er i tvivl om, hvornår det er bedst at gå i gang med hegnspleje og klipning på året. 

- Det kan godt være, at det ser lidt voldsomt ud, når vi har været i gang. Men det vokser ud igen, og jeg har til dato ikke klippet en hæk eller et hegn, der ikke er blevet flot igen, siger Rasmus Fog 

Flere fordele

Og hvad gør man så med det afklippede? Jo, det kommer lidt an på, hvilket hegn man har, og hvor ofte, det bliver klippet, forklarer Rasmus Fog.

- Jeg havde et mirabellehegn. Det stod oprindeligt bare som træer, men så begyndte jeg at klippe det som et hegn, og nu står det mere eller mindre som en hæk. Det lukker jo på en måde, når man gør det, og bliver mere tæt, siger han.

Og det kan skabe gode vilkår for dyrelivet omkring hegnene eller hække.

- Når vi klipper med vores sav, har vi overvejet at knuse det, der er klippet af, men det har vi hidtil ikke gjort. Hvis man skubber det sammen og ind i hegnet, kan man skabe rigtig gode betingelser for blandt andet småkryb, påpeger Rasmus Fog og fortsætter: 

- Måske siger nogen, at de ikke vil have sådan en bunke liggende, men man har tit et eller andet sted, hvor man godt lige kan skubbe det ind. Og det kan altså skabe de her gode forhold for kryb og kravl ved hegnet. 

Det er nu 10 år siden, at Rasmus Fog-Larsen startede Andaks Anlæg. Foto: Henning K. Andersen

Det er nu 10 år siden, at Rasmus Fog-Larsen startede Andaks Anlæg. Foto: Henning K. Andersen

Til klipning af hegn og hække bruger firmaet en traktor med en hegnssav samt en minilæsser med en hæksnitter. Foto: Henning K. Andersen

Til klipning af hegn og hække bruger firmaet en traktor med en hegnssav samt en minilæsser med en hæksnitter. Foto: Henning K. Andersen