Volvo Construction Equipment (Volvo CE) har udviklet en løsning til at omdanne L120 læssemaskinen på hjul til at være elektrisk drevet. Det tilfredsstiller markedets appetit på mere bæredygtige løsninger i mellemklasseserien.
Den 20-ton L120H Electric Conversion er udviklet i samarbejde med partnere – Parker Hannifin og konverteret af Volvo Groups egen CE Engineering Solutions og vil kunne købes i Europa af udvalgte kunder i løbet af 2023.
Den elektriske konverteringsmodel benytter den konventionelle maskine, der er anerkendt på markedet – og stadig vil kunne fås – som sit grundlag, og den vil levere den samme ydelse med den fordel, at den gør det emissionsfrit.
Fremskynde klimahandling
Volvo CE forstår, at når det drejer sig om at gøre byggebranchen kulstofneutral, skal der handles nu. Og det er derfor, man er gået i partnerskab med CE Engineering Solutions og udvalgte elektromobilitetspartnere for at fremskynde tilgængeligheden af kommercialiserede elektriske løsninger på tværs af alle segmenter og anvendelsesområder.
Dette seneste samarbejde for at udvide udvalget af elektriske læssemaskiner på hjul følger Volvo CE's investering i den hollandske producent Limach, som blev annonceret sidste juni, for at udvide virksomhedens modelserie af elektriske gravemaskiner.
Partnerskabet, som muliggør hurtigere implementering på markedet, sker parallelt med virksomhedens fortsatte udvikling af flere elektriske løsninger, for eksempel EC230 Electric, en 23-ton batteridreven elektrisk gravemaskine, bygget på Volvo CE's egen avancerede teknologi.
Begge tilgange er nødvendige, hvis branchen som helhed skal forventes at nå dens kulstofreduktionsmål, som Volvo CE fremsatte i sit tilsagn om at opnå nul nettoemissioner af drivhusgas inden 2040 – med betydelige reduktioner af emissionerne allerede i 2030 – som en del af initiativet Science Based Targets (Videnskabsbaserede mål).
Matcher diesel-modellen
L120H Electric Conversion vil kunne leases i år. Kunderne får fordel af en ny forretningsmodel, hvilket gør det nemt at gå elektrisk.
L120H Electric Conversion leverer den samme kraftfulde ydeevne som dens dieselmodpart, men med nul udstødningsemissioner og næsten lydløs drift. Tilsammen giver disse fordele øget komfort for både operatøren og personer, som arbejder i nærheden af maskinen.
Den drives af 240 kWh-batterier og giver en driftstid på cirka fem timer på de fleste medium duty-anvendelsesområder. I overensstemmelse med Volvos eksisterende opladningsløsninger anslås den at kunne oplade fra 0 til 100 procent på blot 1,5 til 2 timer.
Med L120H Electric Conversion får kunderne og brugerne følgende nyttige funktioner som standard: Comfort Drive Control, Load Assist med On Board-vejning plus radardetektering med det nye kollisionsafbødningssystem. Desuden vil L120H Electric Conversion være forsynet med dedikerede elektromobilitetsfunktioner, som gør det muligt for operatøren at tjekke batteri- og opladningsstatus og at forvarme førerhuset.
Alt efter efterspørgslen på markedet giver det mulighed for at omdanne eksisterende kunders L120H læssemaskiner på hjul til elektrisk i fremtiden.