Manglende service på foderblanderen kan koste to kg mælk pr. ko dagligt

Man glemmer ofte, at 50-60 procent af alle omkostningerne i mælkeproduktionen går igennem fuldfoderblanderen. Ifølge rådgiver ofrer nogle mælkeproducenter ikke blanderens service nok fokus.

Det kan blive en dyr fornøjelse, hvis man undlader at få lavet regelmæssig service på sin fuldfoderblander.

Det er den klare melding fra Rasmus Bygum-Krarup, fuldfoderspecialist og kvægbrugsrådgiver hos D&K Gruppen.

Hans pointe er, at den pris, det koster at servicere en fuldfoderblander, slet ikke er på samme niveau som det tab, man risikerer ved at køre med en blander, der ikke blander optimalt.

- Man glemmer ofte, at 50-60 procent af alle omkostningerne i mælkeproduktionen går igennem fuldfoderblanderen, og alligevel ofrer nogle mælkeproducenter ikke blanderen nok fokus, siger han.

Stor økonomisk gevinst

Rasmus Bygum-Krarup forklarer, at han lige har oplevet en besætning med 800 køer, hvor fuldfoderet ikke så helt godt ud. Men det blev vurderet til at være acceptabelt. Holdningen var, at det nok mest handlede om, at majsen haltede lidt.

- Så fik de skiftet snegle i deres blander, og køerne responderede helt vildt på det. Det var i juli, og selvom det ikke var helt vildt varmt i juli, så er det bemærkelsesværdigt, at køerne steg et par kg mælk i snit pr. dag.

Rådgiveren pointerer, at i en besætning med 800 køer, hvor ydelsen stiger to kg mælk pr. ko dagligt i gennemsnit, der sender man 1.600 kg mælk ekstra i mælketanken hver eneste dag.

- Det er rundt regnet 1.500.000 kroner om året, vi taler om. Og investeringen på årsbasis for at holde blanderen knivskarp er måske i prislaget 30.000-40.000 kroner. Jeg synes, det sætter det i relief, at service og vedligehold af fuldfoderblandere absolut ikke er ligegyldigt, fastslår Rasmus Bygum-Krarup.

Slid kommer snigende

Han tilføjer, at det til stadighed overrasker ham, at slid i fuldfoderblandere kommer snigende på bedrifterne.

- Selv landmænd, der har rigtigt godt styr på deres fuldfoder bliver tit overraskede over slid, og glemmer at der skal nye knive eller snegle i blanderen. Man når nogle gange langt ud, før man får taget beslutningen om at få blanderen serviceret.  

- Nogen bliver måske lidt forblændet af, at deres blander ikke er så gammel, og derfor går det nok. Og så bliver man overrasket over, at der er sket et væsentligt slid.

- Eksemplet med besætningen på de 800 køer er faktisk en besætning, hvor der er rigtigt meget fokus på fuldfoder. Og klare procedurer for tingene. Alligevel bliver de overrasket over sliddet på blanderen. Det er simpelthen en tendens, jeg oplever, at man bliver overrasket over, at blanderne er slidte. Og at man for sent reagerer, siger rådgiveren, og tilføjer:

- Jeg plejer at sammenligne med malkestalde, som man jo ikke bare ville lade køre i årevis uden at få tingene tjekket og serviceret.

- Med fuldfoderblanderen er det nogle gange sådan lidt, at man har fokus på, om man har købt til den rigtige pris. Og så kører den måske til sneglene falder ud af blanderen – igen uden at skele til, at 50-60 procent af alle omkostningerne går igennem fuldfoderblanderen.

jll@effektivtlandbrug.dk

telefon 63 38 25 48

Læs også