Ny økologisk landbrugsuddannelse fokuserer på det nære og alternative
Insektfarme og skovhaver er blandt alternative landbrugsformer, som eleverne på Jernbjerggaard ved Slagelse skal uddannes til at kunne håndtere og selv gå i gang med.

Den nye økologiske landbrugsuddannelse på Jernbjerggaard har haft sit første økologikontrolbesøg. Her står elever og lærere sammen med Carsten Hansen fra Landbrugsstyrelsen.
UDDANNELSE Den nye, økologiske landbrugsuddannelse på Jernbjerggaard ved Slagelse, der hører under den sjællandske erhvervsskole, ZBC, har indgået aftaler med fire økologiske fødevareproducenter om at medvirke til uddannelsen af elever.
Tanken er, forklarer uddannelsesleder Frederikke Tom-Petersen, at eleverne skal involveres i et tæt samarbejde med en af virksomhederne om at løse udfordringer i virkelighedens verden for deres produktion.
- Det vil så være en del af uddannelsen for eleverne at medvirke i den proces, blandt andet med praktisk arbejde på egne jordlodder på uddannelsesstedet på Jernbjerggaards 70 hektar land, fortæller hun og uddyber:
- Det kan for eksempel være, at virksomheden har et problem med snegle i deres salatproduktion. Eleven vil så arbejde med denne udfordring via sit jordlod på Jernbjerggaard. Når den bedste løsning er fundet, udarbejder eleven en rapport til virksomheden med anbefalinger til en løsning af problemet.
- Det er dog ikke sådan, at eleverne forventes at løse virksomhedernes problemer. Meningen er, at eleverne skal forstå hvilke faktorer, der spiller ind, når der er et problem, forklarer uddannelseslederen om pædagogikken.
Tilpasset både små og store bedrifter
Skolen udarbejder også undervisningsmaterialer på baggrund af virksomhedernes virkelige problemstillinger.
ZBC’s nye, økologiske uddannelse er startet op i august som den første regulære, økologiske landbrugsuddannelse i Danmark ved siden af Kalø Landbrugsskole.
- Profilen og afsættet for landbrugsuddannelsen på Jernbjerggaard handler om bæredygtighed og økologi. Vi har fokus på innovation, nicheproduktioner, dyrevelfærd og madhåndværket, lyder Frederikke Tom-Petersens karakteristik
Uddannelsen er tilpasset både store og små landbrug, ligesom den også gør eleverne i stand til at arbejde i det konventionelle landbrug, oplyser hun.
Elever kan blive indført i driftsformer som permakultur, pop-up landbrug, insektfarme, skovhaver og anden alternativt landbrug og arbejde med gårdbutikker og andre alternative afsætningskanaler.