Hos O. Søndergaard & Sønner glæder de sig over, at det ser fornuftigt ud i forhold til at anskaffe reservedele som sliddele og filtre til traktorer og maskiner.

- Der hvor det hopper helt af, er i have- og parkafdelingen, hvor der er maskiner med teknik i. Her får vi måske det halve af, hvad vi har bestilt, siger indehaver Lars Søndergaard og kalder det en kæmpe udfordring.

Putin forsinker

Han suppleres af sælger Lene Tillgaard, der giver eksempler på både legetøj og sko, der ikke har kunnet leveres.

- Det er svært for os helt at sige, hvad vi ikke kan få inden for de andre varer. Men noget af det legetøj, jeg bestilte til butikken sidste år, har vi ikke fået endnu, ligesom et par sikkerhedssko, der skulle komme hjem i en ekstra stor størrelse, slet ikke kommer.

Hun giver både Putin, og det i fjord tværgående skib i Suezkanalen skylden.

- Det er lidt en kombination, tror jeg. Puklen fra de varer der blev forsinkede, da der var trafikprop i Suezkanalen, trækker vi stadig rundt med, siger hun.

Ingen kendt pris før levering

- Vi kan kun være sikker på det, vi har stående på hylderne, siger Lars Søndergaard og påpeger, at man sagtens kan bestille en maskine, men at man må regne med, at leveringen først er på den anden side af sommerferien.

- Og så er det desværre blevet sådan, at vi ikke kan få en fast pris på de maskiner, vi bestiller. Bare sidste år kunne vi ret præcist sige, hvad en maskine kom til at koste. I dag ved vi det først, når den kommer.

Klargøring af maskiner i gang

Lene Tillgaard understreger, at værkstedet har haft travlt den sidste tid med klargøring af maskiner, og at mange heldigvis er kørt velsmurte og klar fra forretningens matrikel.

- Men vi er også udfordret på plovgods. Og det bliver nok ikke bedre lige foreløbigt, da meget jern kommer fra Rusland, slutter hun.

O. Søndergaard og Sønner er begyndt at forhandle batteridrevne ladbiler.

O. Søndergaard og Sønner er begyndt at forhandle batteridrevne ladbiler.

Trenden er eldrevne maskiner

Fremover vil O. Søndergaard & Sønner gøre mere ud af batteridrevne biler til især boligforeninger, kommuner, skoler og lignende.

- Vi har fået en del forespørgsler, så nu sætter vi de batteridrevne ladbiler fra E-drive Nordic ind i vores sortiment. Vi har dem ikke i butikken, men kan få dem leveret fra producenten, siger Lars Søndergaard.

Han begrunder udvidelsen i sortimentet med trenden i tiden.

- Vi har senest solgt et par batteridrevne minilæssere og særligt inden for det offentlige, går det den vej. Vores set up gør, at vi sagtens kan servicere dem også, så nu prøver vi den linje af, siger Lars Søndergaard.

Business