Svineproducenter vil lancere modkampagne til "burgris"-kampagne

Via donationer håber producentforeningen Danske Svineproducenter, at de kan få søsat en kampagne målrettet den brede offentlighed, som skal være modsvar til den »burgris«-kampagne, som Dyrenes Beskyttelse har kørt med den seneste tid.

Danske Svineproducenter indledte i går eftermiddag en indsamling på foreningens hjemmeside. Nu vil foreningen via »crowdfunding« have sat gang i en kampagne, som skal være modsvar til den omstridte »burgris«-kampagne, som Dyrenes Beskyttelse har kørt med de sidste snart to uger.

Målet er at lave en kampagne i tråd med den, som de danske minkavlere lavede i 2012, efter de dengang i medierne igennem en længere periode havde været udsat for et hav af kritiske historier omkring deres produktion.

På Danske Svineproducenters hjemmeside er der nu oprettet et punkt for »crowdfunding«. Her kan man klikke sig ind og give sit bidrag, så kampagnen kan komme i luften.

Det er målet, oplyser foreningen, at samle ind i etaper. Først er målet en halv million kroner. Crowdfunding-kampagnen har fået navnet »Nu er det nok«.

- Det er dyrt at skabe en professionel indsats, men vi har fundet nogle dygtige partnere, som vi forventer kan indfri vores drøm om at skabe resultater på mindst samme niveau som Danske Minkavlere. Der skal laves gode budskaber, happenings med videre, og det kan koste mange penge, siger Henrik Mortensen.

Interesserede kan, oplyser Danske Svineproducenter, bidrage med navns nævnelse eller anonymt. Når crowdfunding-målet er nået, sendes der en faktura på det angivne beløb. Hvis målet ikke bliver nået, kommer der ingen faktura.

Stolt af produktion

- Vi er stolte af vores produktion, men vi stopper aldrig med at forbedre os. Faktisk er vi verdenskendte for at gå foran på fødevaresikkerhed, dyrevelfærd, samt miljøvenlig produktion, og det vil vi gerne dele med hele Danmarks befolkning, siger Henrik Mortensen, formand for Danske Svineproducenter.

Han påpeger, at mange forbrugere ikke er klar over, at vi i Danmark har nogle af verdens sundeste grise, og at dansk svinekød er blandt det mest miljøvenlige i verden.

- Når forbrugerne i vores øjne bliver vildledt med forskellige kampagner, eksempelvis omkring halekupering, men ikke får en forståelse af, hvorfor vi gør som vi gør, så skaber det en holdning omkring danske svineproducenter i samfundet, som vi ikke vil lade stå overhørig, lyder det fra Henrik Mortensen.

 Indledt i forrige uge

Dyrenes Beskytteles »burgris«-kampagne blev indledt i forrige uge. Kampagnen har primært kørt på de sociale medier, men har også indeholdt plakater udendørs i de større byer

- I den seneste uge har vi oplevet, at Dyrenes Beskyttelse har introduceret grise i bure med videre og på den måde misinformeret de danske forbrugere om vores produktionssystemer.

- I en tid, hvor flere og flere danner deres meninger ud fra, hvad de ser i nyhederne, reklamer eller på de sociale medier, er det vigtigt for os at være tilstede netop her og give vores holdning til kende, så vi fremstår som dem, vi er og ikke det, som Dyrenes Beskyttelse gerne vil have os til at fremstå som, siger Henrik Mortensen.

Læs også