Sukkerfabrikkerne er klar til næste kampagne

På begge danske sukkerfabrikker er der i disse måneder travlt med at gøre klar til den næste kampagne, der forventes at gå i gang i september.

På begge danske sukkerfabrikker er der i disse måneder travlt med at gøre klar til den næste kampagne, der forventes at gå i gang i september. 2015-kampagnen sluttede i julen, men straks efter gik medarbejderne i gang med at gøre fabrikkerne klar til en ny.

 

- Det er jo i den såkaldte mellemkampagne, at vi skal sørge for, at anlægget bliver gået efter, så det er køreklar igen til den nye kampagne. Samtidig skal medarbejderne afvikle ferie og overarbejde, og mange er også på efteruddannelse, fortæller Jesper Jeppesen, fabriksdirektør i Nykøbing.

 

Mellemkampagnen bliver også brugt til at installere nyt udstyr.  I år ligger de største investeringer i Nakskov, der blandt andet skal have to nye pulppressere og en sukkerkøler på plads. Samlet en investering omkring 34 mio. kr.

 

- Pulpen er den roemasse, der er tilbage, når vi har udvundet sukkeret af roerne. Med den øgede pressekapacitet, kan vi presse mere vand ud af pulpen, inden den skal tørres i damptørreren og presses til foderpiller. Det giver både en bedre udnyttelse af damptørreren og en væsentlig energibesparelse, oplyser Runi Egholm, fabriksdirektør i Nakskov.

 

Sukkerkøleren skal sikre, at sukkeret har den optimale temperatur, når det lægges i silo. Sukkeret skal, af hensyn til konsistensen, helt være nedkølet til 25ºC.

 

Nakskov har også flere mindre projekter i mellemkampagnen. Mest muligt af arbejdet udføres med egne folk, men der kommer også lokale og udenlandske leverandører i sving.

 

Bedre miljø, mindre elforbrug

 

I Nykøbing er investeringerne i høj rettet mod miljøforbedringer og mindre elforbrug. De sidste par år har fabrikken haft store projekter, hvor udledning af partikler og støv er kraftigt reduceret. Nu afsluttes det med de sidste justeringer.

 

To nye centrifuger, der slynger saften fra sukkerkrystallerne, vil mindske elforbruget i forhold til i dag. På fabrikkens distributionscenter på Skovalleen i Nykøbing skal hele belysningen skiftes fra lysstofrør til LED. Og på det ene rensningsanlæg vil et nyt system til at belufte vandet også reducere elforbruget. Jesper Jeppesen regner med at kunne klare det meste med egne folk fra den 180 mand store arbejdsstyrke.

Læs også