- Den her sidste sag er mere skadelig for Danmarks omdømme end karikaturkrisen med Muhammed, lyder det fra brandingekspert.
Det er specielt ømtåleligt for landbrugseksporten, når
Danmark hænges ud i de internationale medier som i disse dage, hvor de nye
flygtninge-lovregler har ført til sammenligninger med Nazityskland.
Det skyldes, at landbruget i særlig grad har markedsført bacon
og smør, m.m., som produkter af danske værdier om velfærd og demokrati.
Værdier, der nu pilles ned i internationale medier som utroværdige, siger
lektor og ph.d ved Copenhagen Business School (CBS), Mads Mordhorst.
- Det her kan godt blive skadeligt på sigt og give
problemer for den danske fødevareindustri, siger lektoren. Han har som
brandingekspert forsket blandt andet i Arla og i markedsføring af bacon i
Storbritannien under brandet Danish.Efterhånden har der hobet sig så mange
dårlige historier op om Danmark i de udenlandske medier, at den dårlige omtale
godt kan vise sig at få en effekt, siger Mads Mordhorst, og opremser
grænsebomme, skræmmeannoncer, frikadellesagen fra Randers og nu smykkesagen.
- Den her sidste sag er mere skadelig for Danmarks omdømme
end karikaturkrisen med Muhammed. For nu begynder udlandet at se et mønster. De
internationale medier begynder at koble sagerne sammen, og så sætter det sig
fast som en fortælling om Danmark, siger Mads Mordhorst.
Arla vurderede i selskabets 2006-regnskab, at
Muhammed-krisen i løbet af året havde kostet selskabet 450 millioner kroner.
Fra både Arla og Danish Crown lyder det, at man i øjeblikket
ikke mærker noget på markederne på grund af den igangværende debat.