Kampagne for pattegriseliv er populær

Der sættes nu større fokus på nedbringelse af pattegrisedødeligheden

Der er allerede mange, der gerne vil være med i Seges afdelingen Videncenter for Svineproduktions (VSP) kampagne Pattegriseliv.

I kampagnen skal fælles fokus og viden være med til at sikre højere overlevelse i farestalden.

- Vi har løbende haft fokus på højere overlevelse hos pattegrisene. Grunden til, at vi sætter ekstra fokus på det nu, er, fordi vi har sat en målsætning om at nå en total dødelighed på under 20 procent i 2020, siger direktør i VSP Claus Fertin på VSP’s hjemmeside.

Her fremgår det, at man for at deltage som afprøvningsvært skal være motiveret til at øge pattegriseoverlevelsen i besætningen.

- Du skal have mindst tre ansatte i dit sohold, som brænder for at forbedre farestaldens resultater. Og så skal du have lyst til at blive klogere på, hvad der motiverer dig og dine medarbejdere, lyder det fra VSP.

Som afprøvningsvært skal man i samarbejde med VSP vælge en af kampagnens rådgivningsmodeller: ”Fokus på overblik gennem mentorordning”, ”Fokus på management” eller ”Fokus på ledelse”.

VSP holder en række møder, hvor interesserede kan høre mere om kampagnen. Der er mulighed for at læse om møderne på VSP’s hjemmeside.

Læs også