De virksomheder, der sætter ressourcer og tid af til at uddanne fremtidens arbejdskraft, bør belønnes, mener man hos Dansk Byggeri
Bygge- og anlægsbranchen går stadig forrest, når det
handler om at skaffe praktikpladser.
Sådan lyder det fra Dansk Byggeri, hvor man hæfter sig
ved, at branchen – trods krise og halvtomme ordrebøger – holder fast i
førstepladsen, når det handler om at ansætte elever.
Hos Dansk Byggeri henviser man til en ny analyse af
potentialet for flere praktikpladser i virksomheder, som Deloitte har lavet for
Undervisningsministeriet, DA og LO som led i udmøntningen af vækstpakken 2014.
Rapporten afdækker også, hvilke skoler der er gode til at få deres elever i
praktik.
- Det er forbundet med et ansvar at binde an med elever,
når krisen kradser og aktiviteten er faldende. Modet på at ansætte elever er
dog fortsat stort. Ganske vist er antallet af elever faldet betydeligt inden
for bygge og anlæg, men der ansættes stadig 16 elever pr. 100 faglærte ansatte,
påpeger uddannelses- og arbejdsmarkedschef i Dansk Byggeri Louise Pihl og
tilføjer:
- I gennemsnit er der syv elever per 100 faglærte ansatte
i danske virksomheder under ét, og for eksempel kan industrien kun mønstre fem elever
per 100 faglærte ansatte. Med 16 elever kan bygge- og anlægsvirksomhederne godt
være stolte.
Forskel på skoler
Dansk Byggeri bider mærke i rapportens påpegning af den
store forskel, der er mellem skolerne. Ikke alle skoler er nemlig lige gode til
at finde praktikpladser.
- Det er interessant, for selvfølgelig bør der ikke
være så store forskelle mellem skolerne, og der er derfor behov for fokus på
det praktikpladsopsøgende arbejde. I den forbindelse er det værd at fremhæve
det arbejde, som er kommet ud af Dansk Byggeris partnerskabsaftaler med en
række kommuner og erhvervsskoler. Her er der sågar eksempler på, at der
partnerskabsaftaler resulterer i praktikpladser til alle, fortæller Louise
Pihl.
Penge på bordet
Louise Pihl finder de initiativer, som
undervisningsministeren og forligspartierne har vedtaget for at styrke
uddannelsesgarantien og sikre flere praktikpladser fornuftige, men mener samtidig
ikke, at de er tilstrækkelige:
- Der er behov for at anerkende, at det er dyrt at
uddanne lærlinge – og de virksomheder, der sætter tid og ressourcer af til at
uddanne fremtidens arbejdskraft, skal belønnes for det. I alle andre
sammenhænge virker økonomske incitamenter, og det gør de selvfølgelig også, når
det gælder om at få virksomhederne til at oprette flere praktikpladser,
vurderer Louise Pihl.