Et gensyn med udfordringer, vi møder i hverdagen, og redskaber til at håndtere dem. Sådan beskriver en af deltagerne på lederkursus udbyttet
Målrettede lederkurser giver motiverede medarbejdere, som
skaber større værdi for virksomheden. Så klar er meldingen fra tre unge
driftsledere, der netop har afsluttet sidste modul af Centrovices lederkursus
for driftsledere.
Carsten Friis Poulsen, Tórur Jacobsen og Stine Kristensen
er alle ansat på større danske bedrifter og deltager i kurset på opfordring fra
deres arbejdsgivere. Men de er enige om, at det har været en god investering.
Både for arbejdsgiverne og for dem selv.
- Jeg er 45 år, og min landbrugsuddannelse er efterhånden
så gammel, at der ikke er ret meget ledelse i den. Så lige præcis den teori,
der kommer her, suger jeg til mig, for den kunne jeg godt have brugt for 20 år
siden, forklarer Carsten Friis Poulsen, som til daglig er driftsleder på
Langkærgård Multisite ved Søndersø.
Fællesskab giver værdi
- Jeg har været på et lederkursus før, men det var med en
hel masse kontornussere, og det er slet ikke det samme, smiler Stine
Kristensen, der er driftsleder hos Arne Hvidkær, Lehner ved Randers.
For hende har det været afgørende, at de andre deltagere
på kurset har samme funktion som hun selv, fordi det har betydet, at de kan
bruge hinanden og udveksle erfaringer fra staldgangen.
- Det har jeg fået utrolig meget ud af, forklarer hun.
Tórur og Carsten er enige.
- Det, at vi har den samme funktion og støder på de samme
udfordringer i vores arbejde, har betydet, at vi har haft en rigtig god
sparring i gruppen, mener Carsten Friis Poulsen.
For ham har lederkurset for driftsledere været et gensyn
med situationer, han kender fra sin hverdag.
- Vi er alle sammen stødt på de eksempler, der bliver
brugt på kurset. Så man kan hele tiden koble det til sine egne folk og genkende
sig selv i det, forklarer driftslederen.
Fokus på fastholdelse
Men er det virkelig nødvendigt at bruge så mange penge på
et lederkursus?
Ja, absolut, nikker de tre driftsledere, som er blevet
langt mere bevidste om, hvordan de motiverer deres kolleger og sikrer, at de
trives på arbejdspladsen.
- I vores virksomhed, hvor vi er mere end 50 ansatte og
godt 4.000 søer i avl og opformering fordelt over hele Sjælland, er det utrolig
vigtigt at holde på folk. Hvis vi bruger 3-6 måneder på at lære dem op, og de
smutter en måned senere, har vi brugt en masse energi på ingenting, forklarer
Tórur Jacobsen, som er en af flere driftsledere på Tybjerggaard avl og
opformering ved Herlufsmagle.
Carsten Friis Poulsen supplerer:
- Hvis vi kan sikre medarbejdernes trivsel og sørge for,
at de bliver i virksomheden, efter at de har gennemført oplæringen, er udgiften
til lederkurset jo længe tjent ind.
Behov for lederuddannelse
På lederkurset hos Centrovice har driftsledere fra hele
landet igennem fem moduler sat fokus på lederstil, medarbejderudvikling,
effektivitet og kommunikation.
- Jeg er blevet mere bevidst om min rolle som leder, mener
Tórur Jacobsen, og ifølge HR-rådgiver hos Centrovice, Jens Skov Rasmussen, har
det netop været hensigten med kurset.
- De mange nye mellemledere i landbruget har brug for
kvalificeret lederuddannelse, hvis de skal løfte den opgave, det er at motivere
og fastholde de dygtigste medarbejdere. Det arbejder vi på højtryk for at give
dem, smiler han.