(Effektivt Landbrug) UDBRYDERE: Mærkerne John Deere og New Holland har begge øget markedsandelene, og samlet sidder de to næsten på halvdelen af traktorsalget i Danmark.
Af Bøje Østerlund
Den lokale traktorforhandler er for mange landmænd den vigtigste og helt afgørende faktor, når der skal investeres i en ny traktor.
Siden midten af juni måned har en del landmænd med rette kunnet spørge, hvilket traktormærke deres lokale samarbejdspartner ville satse – eller rettere – få mulighed for at satse på i fremtiden. Her er der naturligvis tale om mærkerne Valtra, Case IH og Renault, der efter den store importørrokade skal finde en ny orden.
Vi kan ikke vurdere, om denne momentane usikkerhed er årsag til at de to førstnævnte mærker med et Tour de France-begreb er blevet »sat« den seneste måned. Med henholdsvis 19 og 17 nyregistrerede traktorer i juni måned når de to mærker end ikke junisalget sidste år, hvor tallene var henholdsvis 34 og 24. Og så var juni 2004, som det kan ses, samlet set en del under dette års niveau.
Efterhånden som brikkerne omkring mærkernes forhandlernet falder på plads skal det blive spændende at se, om de nye konstellationer kan holde dampen oppe eller ligefrem forøge mærkernes markedsandel i det samlede klassement.
Renault holdt derimod skansen, men her har den afgående importør jo også bebudet en slutspurt med allerede disponerede traktorer fra fabrikken i Frankrig.
Førerpositionen er i juni måned på seriøs vis genindtaget af New Holland med 61 traktorer, næsten en fordobling i forhold til antallet i maj måned. John Deeres enkelte måned i top var derfor en ren etapesejr, men alligevel en påmindelse til New Holland om, at man er der og kan blande sig.
Sammenlagt for årets første seks måneder har John Deere bevæget sig så meget, at mere end hver femte nyregistrerede traktor i 2005 var grøn – altså sådan rigtig John Deere-grøn.
Langt nede i rækken var Zetor ved at falde for spærregrænsen sidste år, hvor man kunne gisne om den enkelte nyregistrerede tjekkiske traktor var et hengemt eksemplar, der var støvet af og kommet til overfladen. Sådan er det bestemt ikke mere. Importørens forvarsel tidligere på året om fornyet interesse for Zetor-traktorernes nye modelserie er nu fastslået med 10 solgte enheder i første halvår.