Arla lancerer en tillægsmodel for bæredygtighed, som det det muligt for kunder at deltage i ved at bidrage til specifikke initiativer på gårdene for at reducere udledningen fra deres gårde i form af eksempelvis fodertilsætningsstoffer, genetik, biodiversitet og brug af gødning. Til gengæld får kunderne en detaljeret rapportering fra gårdene med CO2-udledning pr. kilo mælk.
Programmet først rulles ud Storbritannien, hvor de første aftaler med store kunder i form af Aldi, Asda, Morrisons og Starbucks, er på plads.
Arla oplyser, at den nye tillægsmodel for bæredygtighed er blevet udviklet i tæt samarbejde med de cirka 8.500 andelshavere i Arla.
Med tillægsmodellen har Arla øremærket op til 3,7 milliarder kroner om året til og med 2030 til at belønne klimatiltag på Arla-gårdene gennem et nyt pointbaseret tillæg til den månedlige mælkepris.
- Landmændene optjener point baseret på deres tiltag inden for klima og miljø, og de ser positivt på interessen fra og udsigten til økonomisk støtte fra Arlas kunder, skriver Arla i en pressemeddelelse.