Sætter økonomisk værdi på skovens oplevelser

Skovejer Ditlev Berner forsøger at omsætte nogle af naturoplevelserne i sine skove kommercielt. Det udgør kun en lille del af omsætningen i Holstenshuus Gods, men indtjeningen er stigende.

De danske skove er klart den mest besøgte naturtype med 70 millioner besøg årligt. Skovejer Ditlev Berner, Holstenshuus Gods, forsøger at udnytte interessen kommercielt. Her er det et mountainbike-spor, som det koster 10 kroner om dagen at benytte. Foto: Morten Ipsen
De danske skove er klart den mest besøgte naturtype med 70 millioner besøg årligt. Skovejer Ditlev Berner, Holstenshuus Gods, forsøger at udnytte interessen kommercielt. Her er det et mountainbike-spor, som det koster 10 kroner om dagen at benytte. Foto: Morten Ipsen

Holstenshuus Gods henter 10 procent af omsætningen fra den del af forretningen, der tilbyder friluftsliv og oplevelser i skoven, og indtjeningen er stigende, fortæller godsejeren Ditlev Berner.

- Overskudsmæssigt fylder det rigtig meget, konstaterer han.

Baggrunden for den stigende indtjening er, at Ditlev Berner oplever øget efterspørgsel fra folk, der vil bruge hans skove – især Pipstorn Skov, som ligger tæt på Faaborg –

Vil du læse mere?

Dette indhold er forbeholdt vores abonnenter, men du kan få adgang på få minutter, med online abonnement.

Få adgang til Effektivt Landbrug

Allerede abonnent?

Læs også

Skoven får et årligt tjek
Planter godt 60.000 træer i år
Certificering præger skoven på sydfynsk gods
Gods dropper produktion af Nordmannsgran-juletræer
Med trægrossisten i skoven