Danske Mobovi er blandt de startup-virksomheder, som har fået et særligt område tildelt på EuroTier 2024. Danskerne står klar med et tilbud om at hjælpe med at strukturere alle dagligdagens forskellige opgaver på kvægbrug.
Opgaverne er mange på et moderne landbrug, og de skal udføres på alle tider af døgnet – ugens syv dage. Det ved danske mælkeproducenter alt om.
På husdyrmessen EuroTier 2024 i Hannover står den danske startup-virksomhed fra Aarhus, Mobovi, med en IT-løsning, der giver svar på en række af kvægbedrifternes dagligdagsudfordringer i en travl hverdag. En hverdag hvor ledelse og medarbejdere af forskellige nationaliteter ofte skal løse en stribe forskellige opgaver døgnet rundt. Året rundt.
Mobovis digitale system hjælper således gårdejer, driftsleder og medarbejdere med at strukturere alle dagligdagens forskellige opgaver på bedrifter, hvor man ønsker rutiner sat i system, og hvor man ønsker at få styr på sin kommunikation medarbejderne imellem – også de steder, hvor der er medarbejdere, som taler og skriver flere forskellige sprog.
Bidrager til at professionalisere ledelsen
Drik langsomt – voks hurtigt
Også selve kopasning, dyrelister osv. er en central del af systemet fra Mobovi.
- Systemet hjælper lederne på bedrifterne med at få skabt arbejdsglæde hos medarbejderne på bedrifterne. Vi fokuserer på ledelsen på landbrugene. Vi vil bidrage til – sagt med al respekt – at professionalisere ledelsen i landbruget, forklarer 25-årige Mathias Munch-Pedersen. Han har fået idéen til systemet i forbindelse med sin afsluttende opgave som agrarøkonom på Bygholm Landbrugsskole.
- Det er betaversionen af det projekt, vi har videreudviklet i Mobovi, fortæller den unge landmandsuddannede iværksætter, der er opvokset på et bornholmsk landbrug.
Mathias Munch-Pedersen forklarer, at det er hans erfaring, at mange kvægbønder f.eks. godt kan lide at passe køer. Og at det er derfor, de er blevet selvstændige landmænd.
Kvæget har indtaget scenen
- Måske ender de med at drive en stor virksomhed, hvor man skal lede en hel stribe medarbejdere, hvilket kan være ret komplekst. Det kan vi hjælpe dem med. Noget så simpelt som at have styr på, hvilke opgaver, man har – og hvilke man har udført og hvornår – det hjælper vores system med på det operationelle niveau, forklarer Mathias Munch-Pedersen.
Hver medarbejder har adgang
Som bruger af Mobovi-systemet køber man en månedlig licens til sine medarbejdere, som kan følge med på en tablet eller en mobiltelefon via en app. Der er tidsregistrering i systemet, ligesom systemet indeholder en række definerede kerneopgaver på et kvægbrug.
Men intet er statisk, og man kan selv meget nemt oprette alle bedriftens forskellige opgaver i Mobovi-systemet. På flere sprog.
Ser man f.eks. tre kalve, som aftenholdet skal være opmærksomme på, kan man oprette det som en note til næste hold. Alle teams på bedriften kan kommunikere med hinanden på tværs i systemet. Og det kan ske på flere sprog, sådan at alle på tværs af bedriften kan forstå, hvad der kommunikeres. Alle medarbejdere er hele tiden opdateret. Ligesom medarbejderne kan melde retur til lederne og sende beskeder internt.
Overblik og ro på telefonen
Selvom Mobovi er en startup-virksomhed, er der allerede flere systemer i brug i Danmark. Ligesom interessen for systemet fra blandt andre tyske mælkeproducenter er tydelig på EuroTier, fortæller Mathias Munch-Pedersen.
- Det, jeg hører fra danske kvægbrug, er, at vores system giver meget mere ro og langt færre telefonopkald mellem ledelse og medarbejdere end normalt. Det hele bimler og bamler ikke, fordi vores system giver overblik hele vejen rundt på bedriften, siger Mathias Munch-Pedersen.
Ny elektrisk kompaktlæsser fra Schäffer
Mobovi ejes af selskabet FarmToLead ApS. Foruden Mathias Munch-Pedersen drives selskabet også af branchekendte folk som Jesper Mortensen og Bjarke Eg Sørensen, der begge har erfaring fra IT-virksomheder og i at skabe IT-værktøjer og relationer til mælkeproducenter.