Formand tegner kontrakt med Friland Naturpleje

Formanden for Dansk Kødkvæg bliver den første leverandør, der laver kontrakt med Friland Naturpleje. Han roser konceptet, som han mener passer godt ind i det, som producenterne gør på bedrifterne.

Allerede kort efter offentliggørelsen af Danish Crown Beef og Frilands nye kødkvægskoncept, Friland Naturpleje, er aftalen med den første leverandør faldet på plads. Det skriver Danish Crown i deres nyhedsbrev.

Det er Per Lynge Laursen, der er formand for Dansk Kødkvæg, som har tegnet kontrakt med Friland Naturpleje. Han er meget tilfreds med det koncept, som Danish Crown Beef kommer til at administrere fra nytår.

- Fra Dansk Kødkvæg bifalder vi konceptet. Jeg mener, at der er en brugbar bredde i konceptet, og det er enkelt at gå til for producenterne, siger han og tilføjer:

- Vi har efterlyst i mange år, at der kom et koncept som dette, som producenterne kan se sig selv i. Vi taler om, at der er sjæl i kødet, og det vil vi gerne have, at de danske forbrugere oplever med dansk kød, siger Per Lynge Laursen, der driver en bedrift med 30 limousinekøer ved Arden.

Formanden for Dansk Kødkvæg sætter stor pris på, at der nu kan markedsføres et koncept, der gør noget særligt for naturen og værner om biodiversiteten.

Han er også særligt tilfreds med, at der i konceptet er lagt op til en højere afregning.

- Vi har længe håbet at få løftet afregningen, og mange af producenterne har været presset. Derfor er det også en stor styrke ved det nye koncept, at vi som producenter kan se frem til en højere afregning end tidligere, fordi konceptet passer til markedet, siger han.

Producenter skal tilpasse sig forbrugernes krav

Hos bestyrelsesmedlem i Danish Crown Beef og næstformand for Danish Crown Beefs kreaturleverandører, Jørgen Larsen, er der stor tilfredshed med, at aftalen med den første leverandør er faldet på plads.

- Det er fedt, at Per Lynge Laursen vil gå med i konceptet. Med dette koncept får alle racerne ét koncept. Vi har op til lavet en stor forbrugeranalyse, hvor vi vil have klarhed over, hvad forbrugerne vil have. Det har vi nu. Tidligere har det været omvendt, men nu skal producenterne tilpasse sig til forbrugernes krav. Og det er så det, som skal afspejle sig i, at forbrugerne køber danskproduceret kød, siger Jørgen Larsen, der nævner, at mange af de ting, som forbrugerne efterspørger, er arbejdet ind i det nye koncept, som rulles ud efter nytår.

Det nye koncept kommer til at stille præcise krav til staldforhold, udearealer, kontakt mellem kalve, transporttiden og vil blive uvildigt kontrolleret via Baltic.

I forhold til biodiversitet og naturpleje ligger der i konceptet et pointsystem, hvor leverandøren skal optjene minimum 50 point på bedriften, for at være med i konceptet. Samtidig skal konceptet leve op til Fødevarestyrelsens ordning for to hjerter.

Koncept tilbydes alle andelsejere

Friland Kødkvæg og Dansk Kødkvæg dækker i dag over godt 1.400 andelsejere i Danish Crown. Begge grupper får mulighed for at flytte med over i det nye koncept. Derfor skal Danish Crown Beef nu i dialog med de mange landmænd, der skal give det nye koncept en stor volumen, som passer bedre til det nuværende marked, siger Finn Klostermann, CEO i Danish Crown Beef.

- Arbejdet startede for år tilbage, og derfor er det glædeligt, at vi nu står her i dag med et koncept og har lavet aftale med den første leverandør, siger Finn Klostermann, mens Jørgen Larsen supplerer:

- Der er over 20 forskellige kødkvægsracer i Danmark, og de kan nu forhåbentlig se sig selv i et koncept.

Vi har efterlyst i mange år, at der kom et koncept som dette

Per Lynge Laursen, formand for Dansk Kødkvæg

Læs også