Direktørnetværk er guld værd

Med sparring fra andre unge landmænd i samme situation, får mælkeproducenten Jacob Stensig løbende justeret sin strategi – og vendt andre vigtige udfordringer i hverdagen.

En af de måder, som mælkeproducenten Jacob Stensig, "Store Blæsbjerg" ved Holstebro, arbejder med sin strategi på, er ved at bruge sit netværk. Både i form af rådgivere, landmænd, finansielle partnere og mange andre. Og deres input betyder meget for den unge landmand.

- Jeg kan godt gå med en idé, som jeg synes er verdens bedste. Derfor er det meget rart for mig at have et stærkt netværk, som kan udfordre mine planer og på den måde kan sikre, at jeg kommer hele vejen rundt om en problematik. Og det sker da, at de har tænkt på noget, som jeg ikke selv har fået med i mine overvejelser, siger Jacob Stensig.

Ud over det normale netværk har Jacob Stensig også tæt kontakt til en gruppe landmænd, som står overfor mange af de samme udfordringer, som han selv gør. De kalder sig selv »Direktørnetværket«, og dagsordenen handler udelukkende om virksomhederne og de udfordringer, de står overfor.

Åbne regnskaber

Fokus er dermed flyttet fra det, der ligger på foderbordet til de udfordringer, man står overfor som virksomhedsejer. Og det er en stor fordel, mener Jacob Stensig.

- Udbyttet af vores møder er stort. I og med, at vi ikke er så mange deltagere, så kommer vi rigtigt tæt på hinanden, og alt, hvad vi snakker om, er strengt fortroligt. Vi har åbne regnskaber for hinanden, og det skaber et forum, hvor vi kan vende alt fra personlige udfordringer til store investeringer eller generelt bare mulighederne for, hvordan vi skal agere i fremtidens landbrug. Og det er guld værd, siger Jacob Stensig.

Læs også