bannerPos

Arla: Den danske foodservicebranche er på vej tilbage

Salget af Arla Pro-produkter er fordoblet, siden coronakrisen var på sit højeste tilbage i marts måned. Det vidner om en foodservicebranche, som er på vej tilbage, lyder det fra Arla Pro.
04-06-2020 10:48

Salget af Arla Pro-produkter er fordoblet, siden coronakrisen var på sit højeste tilbage i marts måned, og de seneste to uger er efterspørgslen steget med 30 procent. Det vidner om en foodservicebranche, som er på vej tilbage, lyder det fra Arla Pro.

Da Mette Frederiksen lukkede Danmark ned den 11. marts, medvirkede det til en nedlukning af størstedelen af de danske kantiner, restauranter og caféer. Det fik hele restaurationsbranchen til at gå i stå, og dermed faldt efterspørgslen på blandt andet mejeriprodukter drastisk fra den ene dag til den anden.

Men nu indikerer helt nye tal fra Arla Pro, der leverer mejeriprodukter til kantiner, restauranter og cafeer, endelig positive tendenser igen. Efterspørgslen er i denne uge steget markant, siden coronakrisen var på sit højeste midt i marts måned. Og de seneste to uger, hvor restauranter, caféer og arbejdspladser igen er åbne, er salget steget med knap 30 procent.

Det vækker glæde hos Arla Pro, at deres kunder nu er begyndt at genåbne:

- Vi kan se, at tingene begynder at gå i den rigtige retning. Den seneste uges salg viser en fordobling i forhold til den uge tilbage i marts, hvor krisen var værst. Så der er fremgang at ane, og det er meget positivt, at flere og flere af vores kunder er begyndt at kunne genåbne, siger Jesper Vanghøj, der er marketingansvarlig hos Arla Pro og fortsætter:

- Selvom der er positive takter, betyder det dog ikke, at alt er tilbage til normalen endnu. Vores fokus går derfor på at hjælpe vores kunder med at komme godt tilbage i en branche, som har været og fortsat er hårdt ramt.

Måtte tilpasse sig

Det er ikke kun i Danmark, at coronakrisen har påvirket restaurationsbranchen markant. På tværs af de europæiske markeder har Arla Pro mærket, hvordan coronakrisen pludselig fik efterspørgslen til at gå i stå.

Den pludselige nedlukning betød, at Arla Pro i flere af de europæiske markeder stod med en stor mængde fødevarer, som ikke længere var efterspurgt. Og det gav anledning til nye, kreative tiltag for at tilpasse sig krisen, hjælpe kunderne videre og reducere madspild.

I Tyskland donerede Arla Pro blandt andet Starbucks-produkter til et hospital for at støtte sundhedsmedarbejderne, mens de i Sverige distribuerede bokse med mad til forskellige hospitaler i Stockholm, som sundhedspersonalet kunne tage med sig hjem efter en lang arbejdsdag. I Frankrig hjalp Arla Pro en række frivillige med at tilberede burgere og karryretter til hjemløse og flygtninge for at undgå madspild, og der blev også igangsat danske initiativer, fortæller Jesper Vanghøj.

- I Danmark har vi i samarbejde med Matilde doneret 3.500 produkter til sundhedspersonale for at vise vores støtte til deres store arbejde. Det har været fantastisk at opleve, at Arla Pro har kunnet bidrage med mindre tiltag i de europæiske markeder, som forhåbentligt har gjort en lille forskel midt i krisen, siger Jesper Vanghøj.

Godt år for Gråkjær

Entreprenørvirksomheden Gråkjær har travlt med at projektere og opføre en lang række projekter i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland, og virksomheden har lagt strategien for fremtiden ud fra et marked, der ser positivt ud. Dog med coronakrisen som en joker i branchen.

Udstillere glæder sig til Agromek

Blandt udstillere på Agromek ’21 er der store forventninger til igen at kunne møde landmændene på messestandene.

John Deere sælger SABO til Mutares

John Deere har meddelt, at der er underskrevet en aftale om at sælge SABO Maschinenfabrik til Mutares SE & Co. Overdragelsen er betinget af lovmæssig godkendelse af Federal Cartel Office Bundeskartellamt i Tyskland.

Nyt koncept afløser årets Svinekongres

Landbrug & Fødevarer Svineproduktion og Seges Svineproduktion står bag nyt koncept, som afløser årets Svinekongres. Men fokus på faglig viden og netværk bliver – næsten - lige som det plejer.

Svinenoteringen ryger under 11 kroner

For første gang i år kommer noteringen for slagtesvin fra Danish Crown under 11 kroner. Næste uge falder noteringen nemlig med 30 øre til 10,80 kroner.

Nature Energy indgår grøn kæmpeaftale med Shell

Nature Energy og Shell har indgået en stor aftale, hvor Nature Energy sælger biogas til Shell Energy i Europa. Aftalen er til dato den største af sin slags i verden og beviser, at biogas er en vigtig del af den grønne omstilling i hele Europa.

Fælles front mod mulig retssag om efterafgrøder

Landbrug & Fødevarer og de fire landboforeninger, der har afsluttet en juridisk forundersøgelse vedrørende en mulig retssag om efterafgrøder, har nu drøftet de mulige veje i det juridiske spor.

Danskerne køber dobbelt op på økologisk frugt og grønt

Danskerne køber dobbelt op på økologisk frugt og grøntDanskerne er for alvor slået ind på en grønnere levevej. Det er især økologiske frugter og grøntsager, som fylder mere på danskernes grønnere tallerkener. Ifølge Danmarks Statistik er salget af økologisk frugt og grønt steget med 143 procent i årene 2015-19.

Optimer udbyttet med en godt afdrænet mark

Dræning har altid været højt prioriteret på Ultanggaard ved Haderslev. Landmand Asmus Fromm-Christiansen er syvende generation på bedriften og både han og hans far bruger en del tid og penge på dræning. Det fortalte han på en temadag om dræning hos SLF.

Jensen Seeds styrker produktionsplatform med fransk opkøb

Jensen Seeds, der er en del af DLF-koncernen, underskrev i går aftale om opkøb af det franske frøfirma Astera Seed, der ligesom Jensen Seeds er specialiseret i produktion af grøntsagsfrø. Opkøbet betyder, at Jensen Seeds nu kan øge udbuddet af grøntsagsfrø til kunderne.
Side 1 af 1871 (37405 artikler)Prev1234567186918701871Next