Bæredygtighed skal sælge bornholmske proteinafgrøder

Landmændene i producentforeningen Bornholm Foods er klar til et langt, sejt træk, for det kan være en hård opgave at sælge proteinafgrøder fra både økologiske og konventionelle landmandsbedrifter.

Selv om fødevareminister Rasmus Prehn (S) i begyndelsen af året måtte droppe det bebudede udspil for, hvordan landbruget i Danmark skal kunne bidrage til den grønne omstilling af samfundet, så kører debatten om fremtidens fødevarer i samfundet generelt derudad.

Der er dog også steder i landbruget, hvor man allerede er slået ind på en vej, der kan understøtte en adfærd, der er bedre for klimaet.

Et af de steder er hos Bornholm Foods, en producentforening, der blev sat i søen i november 2020. Her er landmænd fra 12 mindre besætninger gået sammen om at sætte gang i produktion og salg af proteinafgrøder, som for eksempel linser, sorte og brune kikærter, hvide lupiner og flere andre afgrøder. 

Et opgør med vanetænkning

Der er både økologiske og konventionelle landmænd med i foreningen, oplyser koordinator hos Bornholm Foods, Klaus H. Petersen. Han ser blandt andet Bornholm Foods som et opgør med vanetænkningen i landbruget om at »større bare er bedre«.

- Man kan i bund og grund godt kalde det en total gamechanger i forhold til at prøve at gå en anden vej. Jeg håber, det kan bidrage til, at landbruget i sin helhed ikke kun fokuserer på strukturudvikling og den side af det. Det går hånd i hånd, siger han til LandbrugØst og fortsætter:

- Der skal både være plads til de store, men også de små, fordi du får innovationskraften fra de små. I de store bedrifter er det altså svært at fastholde innovationskraft eller omstillingsevne. Det bliver bare så meget mere risikofyldt.

Stærkere produktionsapparat

Den opbakning, der har været til projektet, har været med til at gøre indsatsen for at få de bæredygtige afgrøder ud over rampen mere sikker. 

- Med flere deltagere er der selvfølgelig også flere til at tage tæskene, hvis det ikke går, som vi forventer. Vi har jo så også et langt stærkere produktionsapparat. Vi minimerer risikoen for fejlproduktion ved at vi er mange, der løfter i flok. Det er de væsentligste argumenter for at komme i gang med at dyrke proteinafgrøder, påpeger Klaus H. Petersen.

I sin rolle som koordinator har han blandt andet ansvar for at videreudvikle det, der er startet som et samarbejde hen mod noget mere forretningsmæssigt. Det er dog ikke uden udfordringer.

- Det har været en svær opgave, også sværere end vi havde regnet med. Vi oplever pt. efterspørgsel fra engros og grossister, og dem forestiller vi os, at vi skal samarbejde med i forbindelse med afsætningen, siger han.

- Vi skeler, tilføjer han, ikke til, om man er økologisk eller konventionel. Men der er simpelthen ikke den samme afsætning på den konventionelle side. Vi håber dog på at kunne få opbygget gode alliancer til samarbejdspartnere, der kan understøtte den konventionelle produktion (af proteinafgrøderne, red.).

Et langt perspektiv

Selv om det på nogle måder kan være en smule op ad bakke af få opbygget de nødvendige alliancer, har initiativtagerne tændt det lange lys for projektet, og har sat et langt perspektiv for indsatsen med at udbrede produkter fra Bornholm Foods.

- Medlemmerne har hver især tegnet et medlemskab og har hver lagt 10.000 kroner i kassen, så vi kan være robuste til at kunne investere over de næste ti år. Det bliver et langt sejt træk, og det er ikke noget, vi kan udvikle på et år.

Klaus H. Petersen er ikke i tvivl om, at Bornholm Foods har fat i noget af det rigtige på længere sigt. 

- Vi har kigget ind i krystalkuglen og er helt overbeviste om, at verden vil gå i den her retning. Der vil blive efterspurgt grønne proteiner til konsum, og der mener vi, at vi har et stærkt produkt og et stærkt brand, vi kan byde ind med, siger han,

Skinnerne er lagt

I et fremtidigt perspektiv er det ikke underordnet, at producentforeningen netop er hjemmehørende på Bornholm, mener koordinatoren.

- Vi ved godt, at det i den kamp også handler om at have den største ølkasse at stå på for at komme igennem til hylderne.

Klaus H. Petersen, koordinator for Bornholm Foods 

- Det er den kommercielle del, vi ser foran os. Vi kan udnytte øens nuværende og velkendte brand at stå på. Vi ved godt, at det i den kamp også handler om at have den største ølkasse at stå på for at komme igennem til hylderne, pointerer Klaus H. Petersen.

I den sammenhæng er de mange turister, der hvert år besøger Bornholm et plus for projektet. Ifølge koordinatoren kan de godt 700.000 turister om året være gode ambassadører for Bornholm som helhed, og det kan smitte af på interessen for Bornholm Foods, vurderer han.

- Det handler også om at få sat en udvikling i gang, og så håbe at toget kommer i gang og kommer godt op i fart. Vi er slet ikke i tvivl om, at skinnerne er lagt rigtigt ud, og at vi er på rette vej, slutter Klaus H. Petersen.

Læs også