Landbrugsskole får igen agrarøkonomer

En tur i tænkeboksen har medført en ny agrarøkonomuddannelse på Landbrugsskolen Sjælland i Høng.

Det var en tung beslutning, da Landbrugsskolen Sjælland i Høng mellem Slagelse og Kalundborg sidste år valgte, at der ikke skulle oprettes et agrarøkonomhold.

- Der er altid blevet uddannet agrarøkonomer på Sjælland, så det var lidt en streg i regningen, at vi måtte skippe et år, udtaler forstander Henrik L. Jensen.

En af årsagerne til, at det i 2016 var ekstra svært at finde nye studerende kan findes i en ændret bekendtgørelse, som nedlagde den gamle virksomhedslederuddannelse og gjorde agrar-økonom-studiet til et 40 ugers forløb.

Tilmeldinger på plads

Landbrugsskolen Sjælland i Høng valgte allerede sidste år at gå i tænkeboks med henblik på, at 2017 ikke også skulle blive et år uden agrarøkonomer. Det bliver heller ikke tilfældet. Skolen har nemlig tilmeldingerne på plads, så der kommer agrarøkonomer på Sjælland i 2017.

- Vi har gjort det, at vi har samlet en lille lukket flok af folk fra skolen, folk fra erhvervet og folk fra følgeerhvervene. Derefter har vi smidt dem ind i et lille rum, hvor de har fået lov til at udvikle på vores nye agrarøkonomuddannelse, fortæller Linda Fager Hansen, koordinator for lederuddannelserne på landbrugsskolen.

AØ 2.0 kalder skolen den nye agrarøkonomuddannelse, og det er ikke »breaking news«, som Linda Fager Hansen udtrykker det. Måden, hvorved den vestsjællandske skole vil opnå det, er dog ny, oplyser hun.

Fire forskellige spor

- Kort forklaret vil vi gerne afspejle den virkelighed, de studerende møder, når de er færdige på skolen. Det, vi har gjort, er, at udover den almindelige undervisning på skolen, vil den enkelte elev få tilbudt et fordybelsesspor, der giver mulighed for specialisering.

Dermed har eleverne mulighed for at vælge mellem fire forskellige spor med hvert deres fokus. De fire fordybelsesspor – etablering, international, iværksætter og ledelse – skal give eleverne mulighed for at arbejde dybere med emner inden for disse spor.

Alle elever er forskellige, nogle skal hjem og overtage den fædrene gård, nogle ønsker at prøve sig af i udlandet, nogle ønsker at komme ud og lede større bedrifter, og nogle går rundt med en lille iværksætter i maven.

- Alle de drømme, eleverne går rundt med, har vi skabt en ramme for, at de kan nørde ned i. Sidst men ikke mindst, har vi allieret os med nogle gode ressourcepersoner fra erhvervet, som eleverne får tildelt som sparringspartnere under forløbet, slutter Linda Fager Hansen. 

Læs også