Topbelastninger på det enkelt hjul afværges så meget, at en treakslet roeoptager kan sænke dæktrykket til 1,4 bar
Hos racerbiler bruges der mange kræfter på at udvikle
undervognen, så alle fire dæk beholder god kontakt med underlaget for at undgå
udskridninger.
Næsten samme problematik har den tyske roemaskinproducent
Ropa arbejdet med - ikke for at undgå udskridninger - men for at sikre, at de
mere end 30 tons tunge maskiner ikke lige pludselig belaster ét enkelt hjul med
for stor del af lasten.
Ropa får på Agritechnica en sølvmedalje for at have
udviklet et hydraulisk chassissystem, der aldrig vil belaste et enkelt hjul
eller aksel med hele vægten, men altid fordeler den. Derved kan marktrykket
sænkes med 33 procent og dækkontaktfladen er i gennemsnit 49 procent større,
har dækfirmaet Michelin konstateret.
Lavere spidsbelastninger
Når det hydrauliske chassissystem, R-Soil Protect, kan
flytte rundt og fordele maskinens belastning på alle hjul, kan der kalkuleres
med betydeligt lavere spidsbelastninger på det enkelte dæk.
Derved er det lykkedes at dimensionere og montere en
treakslet roeoptager med dæk, der kan løse opgaven med kun 1,4 bars dæktryk,
hvilket skåner jorden betragteligt i forhold til tidligere, hvor dæktrykket
typisk var en bar højere.
Takket være de indbyrdes hydraulisk forbundne aksler
udlignes hjullasten mellem alle hjul og spidsbelastninger på ét hjul er nu fuldstændig
udelukket.
Hydraulisk undervogn
Med lastudligningssymbiosen, som den hydrauliske undervogn
skaber, tillades 8 procent overført til forreste aksel, 37 procent på den anden
aksel og 43 procent på den tredje aksel.
Og på hældninger bliver lasten og tyngdepunktet fra
hældningens laveste side overført til hældningens højeste side, hvilket ikke
bare udligner og fordeler belastningen på hjulene, men også kompenserer for
hældningen med op til 33 procent i forhold til tidligere treakslede modeller,
hvor den midterste aksel er fastmonteret på rammen.
I praksis betyder det, at det automatiske
hældningsudligningssystem med seks hydraulikcylindre og sensorer vil holde
undervognen på den 3-aklede sukkerroeoptager fuldstændig vandret på op til 10 procent
hældninger.
Tyngdepunktet, og dermed hjulbelastningen på den lave side
af hældningen overføres til den høje side af hældningen og man vil kunne se, at
hjulsporet i den lave side er væsentlig mindre. Som en bonus vil risikoen for
at vælte på skråninger blive væsentlig mindre.
Ropa roeoptagerne forhandles i Danmark af Johs. Mertz i
Nykøbing F.