Arla ser mod Afrika

Forretningen syd for Sahara skal øges markant i de næste par år

Arla planlægger at vokse på en række afrikanske markeder i de kommende år.

Mejerigiganten vil således øge sin nuværende forretning i Afrika syd for Sahara fra en årlig omsætning på 650 millioner kroner til omkring to milliarder kroner i 2017.

Det skal især ske gennem salg af mælkepulver og langtidsholdbar UHT-mælk, som er efterspurgt af den hastigt voksende middelklasse i og omkring storbyerne, oplyser Arla.

I dag sælger Arla produkter i Nigeria og Elfenbenskysten, men Arlas strategiske fokus er derudover rettet mod markederne i Ghana, Senegal, Congo samt en række lande i Østafrika.

- Flere og flere afrikanere efterspørger mejeriprodukter af en karakter, der ikke alle steder kan fremstilles lokalt i tilstrækkelige mængder. Vi tilbyder god ernæring gennem vores mælkepulver, og vi vil samtidig sikre, at vores forretning ikke har en utilsigtet negativ effekt for de lokale landmænd, siger Finn Hansen, der er koncerndirektør for Arlas internationale forretningsenhed, i en pressemeddelelse.

Heri fremgår det, at Arla igennem længere tid har rådført sig med blandt andre Mellemfolkeligt Samvirke – og det har bekræftet behovet for at sætte de nævnte tiltag i gang.

- Arla tager disse aktive skridt, fordi det principielt er vigtigt for os og for vores andelshavere, at vi kan dokumentere over for os selv og vores kunder og forbrugere, at vi gør tingene ordentligt – også på det her område. Vi har modtaget og lyttet til en række konstruktive input fra forskellige NGO’er, herunder Mellemfolkeligt Samvirke, som har hjulpet os med at stille skarpt på dette, lyder det fra Finn Hansen

Læs også