Arla planlægger at vokse på en række afrikanske markeder i
de kommende år.
Mejerigiganten vil således øge sin nuværende forretning i
Afrika syd for Sahara fra en årlig omsætning på 650 millioner kroner til
omkring to milliarder kroner i 2017.
Det skal især ske gennem salg af mælkepulver og
langtidsholdbar UHT-mælk, som er efterspurgt af den hastigt voksende middelklasse
i og omkring storbyerne, oplyser Arla.
I dag sælger Arla produkter i Nigeria og Elfenbenskysten, men Arlas strategiske
fokus er derudover rettet mod markederne i Ghana, Senegal, Congo samt en række
lande i Østafrika.
- Flere og flere afrikanere
efterspørger mejeriprodukter af en karakter, der ikke alle steder kan
fremstilles lokalt i tilstrækkelige mængder. Vi tilbyder god ernæring gennem
vores mælkepulver, og vi vil samtidig sikre, at vores forretning ikke har en
utilsigtet negativ effekt for de lokale landmænd, siger Finn Hansen, der er
koncerndirektør for Arlas internationale forretningsenhed, i en
pressemeddelelse.
Heri fremgår det, at Arla igennem længere tid har rådført sig med blandt andre
Mellemfolkeligt Samvirke – og det har bekræftet behovet for at sætte de nævnte
tiltag i gang.
- Arla tager disse aktive skridt, fordi det principielt er vigtigt for os og
for vores andelshavere, at vi kan dokumentere over for os selv og vores kunder
og forbrugere, at vi gør tingene ordentligt – også på det her område. Vi har
modtaget og lyttet til en række konstruktive input fra forskellige NGO’er,
herunder Mellemfolkeligt Samvirke, som har hjulpet os med at stille skarpt på
dette, lyder det fra Finn Hansen