Fortsat nødstedte Skyline kunder

Tidligere Skyline-kunder er i klemme, fordi myndighederne ikke sikrer en glidende overgang til nye internet-løsninger, lyder kritik.

Mange virksomheder og private er fortsat efterladt uden reel alternativ til den trådløse bredbåndsforbindelse, som de mistede, da Skyline gik konkurs, vurderer Landdistrikternes Fællesråd.

- De frie markedskræfter har ikke kunnet redde de nødstedte kunder, om end kreativiteten med andre trådløse løsninger har været stor. Samtidig viser en hotline, etableret af Erhvervs- og Vækstministeriet til at hjælpe nødstedte Skyline kunder, sig at være meget lidt behjælpelig og for mange ganske ubrugelig, lyder det fra Landdistrikternes Fællesråd.

- Erhvervsministeriets hotline – som stort set ingen borgere i de berørte områder har hørt om – henviser kun til nogle informationer på et par hjemmesider, lyder det fra rådet, der henviser til et eksempel, hvor virksomhedsejeren Michaelstig Jensen, Spentrup ved Mariager.

- Hjemmesiderne giver ikke noget billede af forholdene på ejendomsniveau, så Michaelstig Jensen kunne ikke bruge informationerne til noget og måtte selv kontakte en lang række udbydere for at finde nogle alternativer, der er brugbare i stedet for hans midlertidige trådløse USB-modem. Så her over en måned efter Skyline stoppede de sidste signaler, så føler Michaelstig Jensen, at hans virksomheder fortsat er ladt i stikken som en lang række andre borgere og virksomheder, lyder det fra formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard.

 

Hotline en joke

Steffen Damsgaard kalder det horribelt, at man ikke har forlænget Skyline-signalet, til man kunne finde bedre løsninger, der kunne tage over.

- Erhvervs- og Vækstministeriet har netop indhentet over 600 millioner kroner ved at udbyde det signal, der skal sikre 10 M/bit i alle yderområder, og når der så opstår mange nye store huller dækningsmæssigt som følge af Skylines konkurs, så vil man ikke bruge bare en lille del af midlerne til at sikre en glidende overgang i løbet af det næste år til nye løsninger, lyder det undrende fra Steffen Damsgaard, der kalder Erhvervs- og Vækstministeriets hotline »en joke«.

- Det virker til, at ministeriet gerne vil holde det så skjult som muligt, så der kommer så få henvendelser som muligt.

Nogle steder i landet forsøger lokale nu at samle kræfterne om på egen hånd at opbygge et ordentligt net. Se blandt andet www.vestdjursnet.dk, www.net4samso.dk,  samt journalisten Dorte Tofts blog om Samsø Bredbånd.

At nogle virksomheder og borgere ikke kan finde bredbåndsforbindelser med ordentlige hastigheder og priser, skyldes ofte, at det ikke er eller har været kommercielt attraktivt for andre bredbåndsudbydere at etablere sig i de pågældende områder.

 

Faktaboks:

Hjælp fra hotline:

Virksomheder og borgere, som står uden bredbåndsforbindelse, kan bruge Bredbåndsguiden til at undersøge mulighederne for andre bredbåndsleverandører.

Mobilt bredbånd er en hurtig måde at få en internetforbindelse på. En søgning i mastedatabasen kan give oplysninger om, hvilke master, der findes i nærheden af en adresse, samt hvilke selskaber og teknologier, der er på hver af positionerne. Se linket til databasen på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Desuden kan tidligere Skyline-kunder ringe til Erhvervsstyrelsens Hotline for at få hjælp til at få overblik over, hvilke alternative udbydere af bredbånd, der er i netop deres område.

Erhvervsstyrelsens hotline har åbent hverdage fra kl. 9-16, fredag dog kl. 9-15 på telefonnummer: 3546 6390.

 

mip

 

Læs også