Tidligere Skyline-kunder er i klemme, fordi myndighederne ikke sikrer en glidende overgang til nye internet-løsninger, lyder kritik.
Mange virksomheder og private er fortsat
efterladt uden reel alternativ til den trådløse bredbåndsforbindelse, som de mistede,
da Skyline gik konkurs, vurderer Landdistrikternes Fællesråd.
- De frie markedskræfter har ikke kunnet
redde de nødstedte kunder, om end kreativiteten med andre trådløse løsninger
har været stor. Samtidig viser en hotline, etableret af Erhvervs- og
Vækstministeriet til at hjælpe nødstedte Skyline kunder, sig at være meget lidt
behjælpelig og for mange ganske ubrugelig, lyder det fra Landdistrikternes
Fællesråd.
- Erhvervsministeriets hotline – som stort
set ingen borgere i de berørte områder har hørt om – henviser kun til nogle
informationer på et par hjemmesider, lyder det fra rådet, der henviser til et
eksempel, hvor virksomhedsejeren Michaelstig Jensen, Spentrup ved Mariager.
- Hjemmesiderne giver ikke noget billede af
forholdene på ejendomsniveau, så Michaelstig Jensen kunne ikke bruge
informationerne til noget og måtte selv kontakte en lang række udbydere for at
finde nogle alternativer, der er brugbare i stedet for hans midlertidige
trådløse USB-modem. Så her over en måned efter Skyline stoppede de sidste
signaler, så føler Michaelstig Jensen, at hans virksomheder fortsat er ladt i
stikken som en lang række andre borgere og virksomheder, lyder det fra formanden
for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard.
Hotline en joke
Steffen Damsgaard kalder det horribelt, at
man ikke har forlænget Skyline-signalet, til man kunne finde bedre løsninger,
der kunne tage over.
- Erhvervs- og Vækstministeriet har netop
indhentet over 600 millioner kroner ved at udbyde det signal, der skal sikre 10
M/bit i alle yderområder, og når der så opstår mange nye store huller
dækningsmæssigt som følge af Skylines konkurs, så vil man ikke bruge bare en
lille del af midlerne til at sikre en glidende overgang i løbet af det næste år
til nye løsninger, lyder det undrende fra Steffen Damsgaard, der kalder
Erhvervs- og Vækstministeriets hotline »en joke«.
- Det virker til, at ministeriet gerne vil
holde det så skjult som muligt, så der kommer så få henvendelser som muligt.
Nogle steder i landet forsøger lokale nu at
samle kræfterne om på egen hånd at opbygge et ordentligt net. Se blandt andet www.vestdjursnet.dk,
www.net4samso.dk, samt journalisten
Dorte Tofts blog om Samsø Bredbånd.
At nogle virksomheder og borgere ikke kan
finde bredbåndsforbindelser med ordentlige hastigheder og priser, skyldes ofte,
at det ikke er eller har været kommercielt attraktivt for andre
bredbåndsudbydere at etablere sig i de pågældende områder.
Faktaboks:
Hjælp fra hotline:
Virksomheder og borgere, som står uden
bredbåndsforbindelse, kan bruge Bredbåndsguiden til at undersøge mulighederne
for andre bredbåndsleverandører.
Mobilt bredbånd er en hurtig måde at få en
internetforbindelse på. En søgning i mastedatabasen kan give oplysninger om,
hvilke master, der findes i nærheden af en adresse, samt hvilke selskaber og
teknologier, der er på hver af positionerne. Se linket til databasen på
Erhvervsstyrelsens hjemmeside.
Desuden kan tidligere Skyline-kunder ringe
til Erhvervsstyrelsens Hotline for at få hjælp til at få overblik over, hvilke
alternative udbydere af bredbånd, der er i netop deres område.
Erhvervsstyrelsens hotline har åbent
hverdage fra kl. 9-16, fredag dog kl. 9-15 på telefonnummer: 3546 6390.
mip