Den bløde mellemvare

(Effektivt Landbrug) MXM er erstatningen for Case IH MX Maxxum- og CS-serierne og er på linie med den trinløse CVX. Profi-testteamet har afprøvet MXM155.

Det er korrekt, at Case IH MXM og New Holland TM, der begge kommer ud af den samme Basildon-fabrik, er bygget på samme CNH-platform og vil føles ret ens at køre i for de flestes vedkommende. Klatrer man op i en MXM er der ingen tvivl om, at man føler, der er noget bekendt ved den.

Det er dog hverken retfærdigt eller helt præcist at affærdige MXM som værende blot en rød TM, fordi forskellene mellem de to traktorer rækker til mere end blot farven. Klart nok er Case IH ivrig efter at fremhæve forskellene, og med rette. Vi afprøvede i 2001 den sammenlignelige New Holland TM150, så vi var spændte på at se, om Case MXM155 var en forbedring, og om forskellene var reelle.

Vi starter med den 7,5-liters turbodrevne og intercoolede sekscylinders motor. Den opnåede ikke at bryde 100 kW-barrieren ved 2.200 o/min på DLG-teststationen (Deutsche Landwirtschafts-Gesellschaft). Det er langt fra MXM155’erens tal på 114 kW/155hk og - selvom det lave DLG-data delvis kan forklares med Case IH’s vurdering ifølge en ISO-standard, med al ekstraudstyr fjernet fra motoren - antyder det også en mangel på motor- og transmissionseffektivitet hos testtraktoren. Som en bekræftelse af dette antyder et brændstofforbrug på 270 g/kWt ved normalt omdrejningstal og 250 g/kWt ved højt omdrejningstal også en dårlig effektivitet.

Uden at ville træde i det, føres der yderligere bevis i vore testdata vedrørende den maksimale trækkrogseffekt: 82 kW ved brændstofforbrug på 327 g/kWt og 304 g/kWt er skuffende resultater.

Vi bør naturligvis fremhæve, at disse dårlige tal ligeså godt kan være begrundet med en dårligt indstillet testtraktor, hvilket hænder af og til. Det er dog bekymrende, at vi havde lignende kommentarer vedrørende den Basildon-byggede TM150 tilbage i 2001. Med dette i erindring bliver det interessant at se, hvordan det går med den næste MXM med hensyn til brændstofforbrug, når vi tester en med flere hestekræfter, forhåbentlig i løbet af 2005.

Bortset fra brændstofforbruget viste 7,5-liter motoren de traditionelle Basildon-styrker med hensyn til drejningsmomentstigning (over 46 procent) og igangsætningsmoment (131 procent), som begge er imponerende resultater. En konstant effektforøgelse på 20 procent er også mere end tilstrækkelig, selvom lidt ekstra ville have været prikken over i’et.

Traktoren har en standard seks-hastigheds-semi-powershift-transmission, hvilket giver en besparelse i forhold til at vælge en Full PowerShift version.

Semi-powershift vippearmkontakten er indbygget i gashåndtaget og virker godt nok, ligesom knappen til områdeskift, som sidder forrest. Det er acceptabelt, men MXM’eren skal afbryde sin kørsel, når der skiftes mellem gearområder – det hører med til semi-shift.

Det overordnede indtryk er, at det er en gennemprøvet transmission, som er nem at forstå og betjene, hvilket gør den til et tilsyneladende fornuftigt valg som en traktor, man bare skal hoppe på og køre af sted med.

Det er dog lidt frustrerende, at transmissionen ved opstart går ned til B1, som allerede slutter ved kun 5,7 km/t. Det betyder, at traktorføreren skal arbejde sig igennem irriterende mange trin for at komme op i hastighed. Når man tænker på motorens fremragende igangsætningsmoment og dens snarrådige natur, synes det rimeligt at rykke normen lidt op i hastighed.

På den mere positive side gør fabrikanten det godt i forbindelse med at få otte ud af de i alt 18 gear ind i det væsentlige 4-12 km/t arbejdsområde, selvom den uundgåelige bagside er, at trinene udenfor dette område er spredt meget tyndt – op til to km/t i C-området. På samme vis er der forholdsvis for få bakgear (seks), hvilket betyder, at man højst kan køre baglæns med 12,1 km/t.

Igen på den positive side er powershuttlen førsteklasses. Den er både blød og hurtig at betjene og bidrager til den betjeningsvenlige fornemmelse af transmissionen. Før vi forlader transmissionen er der et sidste og lille punkt til mulig forbedring. Hvorfor ikke indpasse en eller anden form for skala ved siden af gashåndtaget eller, endnu bedre, et justerbart stop?

MXM pto-specifikationerne på 540, 540E og 1.000 o/min burde opfylde de fleste krav, og den eksterne pto-knap har en praktisk placering på bagskærmene. For at aktivere den skal traktorføreren trykke på knappen i næsten syv sekunder, hvilket synes at være lang tid. Men vi går ude fra, at dette er ment som en sikkerhedsforanstaltning, så derfor er det selvfølgelig til at leve med. Inde i kabinen er pto-hastighedsvælgeren hakket og stiv, men det kan være fordi, det var en ny traktor og bliver muligvis bedre med tiden.

Traktorens lift er en ægte Basildon-kvalitet. Det hydrauliske output og MXM holder sig til familietraditionen ved ikke at skuffe. Dens standard tryk- og flowkontrollerede lamelpladepumpe har en maksimal olieflow på 120 l/min til lynkoblingerne og producerer en maksimal hydrauliske output på 31 kW. Et flot resultat.

Spolebetjeningen er også i orden, især når der er tale om de to forrest håndtag, som har en praktisk placering langs traktorførerens højre armlæn. Spolehåndtagene tre og fire, når de er der, ligger lidt længere tilbage. Vores problem i testen var, at håndtagene blev mere og mere stive at trække/skubbe og det endte med, at de ikke vil »flyde«. Det skal retfærdigvis siges, at så snart vi nævnte fejlen, var Case IH i stand til at rette den med det samme. Flowreguleringen sidder bagerst, men der er ingen tidskontrol – det findes kun i de to topmodeller MXM175 og MXM190.

Konstant løftekapacitet kan indledningsvis synes at være til den lave side med kun 5.000 daN, men kurven stiger så stejlt, at de fleste redskaber, der monteres på MXM155, ikke vil volde problemer. Liftens vandring på 66,4 centimeter kunne godt trænge til en forbedring.

Med hensyn til MXMs liftregulering kunne vi godt lide anvendeligheden af positionsdybdeknappen, selvom fastgørelse af det justerbare stop trænger til at være mere stram, for at undgå at det drejer ind i selve knappen. Andre potentielle punkter til forbedring er en klarere markering på skalaen på nogle af drejeknapperne (position/træk, miks, eksempelvis), en ordentlig neutralstilling for quick-liftens hæve-/sænkebetjening og en hurtigere sænkning af den ubelastede lift, når den betjenes med de eksterne knapper. Til den mere positive side er den robuste MXM topstang en af vore favoritter, så vel som de fremragende Walterscheid stabilisatorer.

Under traktoren er der også en del ekstraudstyr. Vores testtraktor havde som ekstraudstyr foraksel- og kabineaffjedring, som sammen med luftsædet gav en meget behagelig kørsel, hvilket vi synes er en af Case-traktorens største fordele. Ingen af vores testchauffører klagede over kørekomforten – et sundt tegn.

Firehjulstræk og differentialespærrens til- og frakobling er ligeledes praktiske, takket være tastaturets smarte layout, der er let at forstå. Betjeningsmæssigt mener vi dog, at Case IH skulle forbedre timingen af, hvornår differentialespærren frakobler. Som det er nu, skal traktorføreren dreje rattet for meget før differentialespærren fra kobles.

Vendediameteren er tilfredsstillende med 12,60 meter med tilkoblet firehjulstræk (540/65R28 dæk for, 1,85 meter sporbredde, 2,78 meter hjulbase).

Med hensyn til nyttelasten giver en ubelastet vægt på 6,3 ton og en bruttovægt på 10 ton en hæderlig nyttelast og et effekt/vægt-forhold på 3,7 ton, hvilket bekræfter os i, at denne traktor har stort potentiale i mellemstørrelsesklassen.

For så vidt angår MXM-kabinen mener vi, at den er bedre, end visse kommentatorer førhen har antydet. Givetvis kan de små glaspaneler give en vis anledning til klaustrofobi, men i realiteten, når man først sidder der, er kabinen lys og luftig og ikke så ringe et sted at opholde sig i. Case IH har endvidere været gode til at dæmpe støjniveauet i kabinen, og der blev målt til blot 74 dB(A).

Indenfor Case IH-linien er MXM et seriøst lavpris-alternativ til den trinløse CVX, der er bygget i Østrig. Når vi bruger vores testmodel som eksempel og tilføjer forakselaffjedring, fire olieudtag, aircondition og 650’er dæk som ekstraudstyr, er den billigere end den tilsvarende CVX1155. Hvis man ønsker, at traktoren skal anvendes af flere forskellige traktorførere, så er MXM nok det mest fornuftige valg. Derimod, hvis den skal være en enmands-traktor, vil den potentielle køber måske synes, at CVX’ens ekstra raffinement og ægte ydelsespotentiale kan begrunde den større

LMB Danmark A/S har i princippet ikke mange kommentarer til MXM155 testen, der er vurderet som gennemsnit med pile opad.

Den testede traktor har Semi PowerShift, hvor vi i Danmark normalt leverer Full PowerShift, det vil sige koblingsfrit gearskifte i alle gear.

Der efterlyses en skala eller et gearskema ved siden af gashåndtaget – men der er monteret et letlæselig gearskema i højre siderude.

Blinklyskontakten (multikontakten) kan betjenes med én finger med hånden på rattet, efter cirka 30 sekunder lyder en alarm, hvis føreren har glemt at slå blinklyset fra.

Det nævnes at sikringsforklaringen (ledningsføringspanelet?) vender på hovedet, dette må betragtes som en »sidebemærkning«, da forklaringen er placeret på indersiden af højre instrumentpanel-dækslet, der jo alligevel skal afmonteres.

MXM155 markedsføres i Danmark med: Affjedret foraksel, affjedret kabine, luftaffjedret sæde med varme og 16x45 kg vægte - så den tunge centervægt (110 kg) er ikke aktuel i Danmark.

Læs også