(LANDBRUG SYD) Landets mindste andelsmejeri er »stor«-eksportør af flødeost til alverdens riger og lande.
I øvrigt har mejeribestyreren siddet så længe, at han må være ældst i gårde af samtlige andels-mejeribestyrere i Danmark. Leverandørerne kan ikke huske, hvad de får for mælken. Hvad har de egentligt gang i? Provoer er de ikke, og næppe heller dumme?
Hvis en mindre kunde ringer for at købe én eller nogle få kartoner flødeost (á 1,8 kilo), så vil og kan mejeriet (ud)levere. Og hvis man bestiller i forvejen, kan private selv afhente mejeri-produkter en dag ugentligt.
Men en karton flødeost her eller en større pakning der og en palle hist og pist kan vel næppe holde et helt mejeri i gang. Nej, men endnu er Barrit Mejeri heller ikke lukket ligesom så mange andre. På den anden side jorden er der jo også et bette marked her, der og alle vegne, som skal mættes.
Og ifølge mejeribestyrer Ove Buhl er det største salgshit fra Barrit netop vand. Den hemmelighed tør han godt slippe løs. For det er en kendsgerning, at cirka 53 pct. at indholdet i flødeost er vand fra naturens hånd/koens patter.
Barrit har overskud af mælk, som sælges til andre kunder. Altså mejeriet indvejer mælk, som sælges efter pasteurisering til andre kunder og mejerier. For nyligt fik mejeriet en større industrikunde, men har alligevel overskud af mælk. Derfor bl.a. ingen ønske om udvidelser og nye leverandører.
- Tab på kunder er stort set ukendt, oplyser Ove Buhl. Men mejeriet har lært lektien på den hårde måde. Tidligere var Barrit Mejeri storleverandør til Irma, der pludselig skiftede ejer, som så valgte en anden leverandør.
Krisen satte gang i en ændret strategi med Ove Buhl ved roret. Leverandører - og antal aftagerlande blev øget, mens sortimentet blev indskrænket til produktion af flødeost og produktionsmælk. Væk med Gammel Ole og andre faste og dyre oste.
Kun ostekar og -hylder fortæller om en for længst svunden tid. Pladsen udnyttes nu til andre ting, men overskydende plads til nye produktioner er der masser af. Planerne eksisterer bare ikke.
Sådan er det hele vejen igennem. Keine hekserei, nur behändigkeit. I øvrigt er mejeribestyreren begyndt at holde sin ferie, hvad han ikke gjorde de første mange år. Først en uge, så to, tre og nu fire. I øvrigt passer han fortsat mejeriet sammen med de tre ansatte, som var det hans eget.
Den slags må koste ekstra dyrt. Måske er det derfor, at hverken mejeribestyrer eller leverandører praler med prisen, selvom spild og fejlproduktion i Barrit er ukendte byer i Rusland. Og dog:
- Hvis ikke vi er konkurrencedygtige med andre mejerier, så tror jeg ikke, at vi har nogen berettigelse på længere sigt, fastslår mejeribestyreren, Svend Buhl (56), på sin sædvanlige kontante og realistiske facon.
Spørgsmålet om mejeriet ophører, når mejeribestyreren går på pension, tror han ikke på et øjeblik:
- Det bliver ikke noget problem at finde en ny, kvalificeret mand til det job, siger Ove Buhl.
Et job, som altså i høj grad kræver sans for salg og service. Jobbeskrivelsen er opdelt i flere afsnit som både sælger, mixer, tapper, lagermand, arbejdsleder og forretningsfører.
Kunderne sidder i både Japan (25 pct.), Mellemøsten, Fjernøsten, Europa/EU (40 pct.), Norden, Danmark (25 pct). I alt 15-20 lande. Smagen tilpasses til hver enkelt kunde ved hjælp af krydderier. Hvem ved, måske er det krydderierne, der gør forskellen mellem succes og fiasko…