Fire midtjyske mælkeproducenter tester funktionerne i Googles internetbrille i landbrugserhvervet.
Netop nu er brillerne, Google Glass, i gang med at blive
prøvet af i praksis ved fire midtjyske landmænd.
De skal sammen med Erhvervsakademi Aarhus, Seges og Aarhus
Universitet se, om det kan forbedre arbejdsrutiner og dermed bundlinje ved
mælkeproducenterne.
Med brillen vil landmændene blandt andet kunne se
informationer om deres køer og registrere brunst, mælkeproduktion,
heldbredstilstand på køernes yver, klove og lemmer.
Fire mælkeproducenter prøver brillerne
I sidste uge tog Eskild Grabow Olesen fra Horsens brillerne
på.
- Det er da
spændende, men også underligt at skulle tale til brillen og få billeder og data
op i synsfeltet. Jeg kan sagtens se potentialet for mig – især i større
bedrifter, og jeg er sikker på, at vi om ti år alle går rundt med sådan en tingest
på armen eller hovedet, siger han.
Og denne uge er brillerne givet videre til Mikkel Juhl
Nielsen fra Følle nord for Aarhus. Og han har glæder sig meget til at få
brillerne på næsen.
- Det er da lidt fremmed og science fictionagtigt at
skulle gå rundt med brillen på, og jeg er meget spændt på at se, om den kan
lette nogle af mine arbejdsrutiner i stald og mark, siger han.
Brillen styres med stemmen
Kvægapplikationen, »Smart Glass i landbruget«, til Googles
banebrydende smart glass wearable-teknologi er udviklet af Erhvervsakademi
Aarhus i samarbejde med Seges, og Aarhus Universitet.
Brillen fungerer som en tablet eller smartphone, der kan
laves apps til.
Brillen styres med stemmen og/eller fingeren på
brillestangens touchpanel og leverer efterspurgt data i synsfeltet, skriver
Seges i en pressemeddelelse.
- Fordelen er, at man ikke skal flytte blikket fra det
arbejde, man er i gang med, og samtidig har man hænderne fri, da brillerne er
stemmestyrede, siger cand. scient i datalogi og matematik, lektor Morten
Mathiasen fra Erhvervsakademi Aarhus.