Forbrugerens fokus i køledisken skal rettes mod mærket for dyrevelfærd
En ny kampagne for Det Statslige Dyrevelfærdsmærke skal øge forbrugernes opmærksomhed på produkter fra landmænd, som gør noget ekstra for dyrevelfærden.

Kyllinger skal vokse mindst 25 procent langsommere end traditionelle racer for at kunne få Dyrevelfærdsmærket. Arkivfoto: Camilla Bønløkke
»Gør en forskel for dyrevelfærden. Kig efter hjerterne, når du handler«.
Sådan lyder opfordringen i en kampagne for dyrevelfærdsmærkede produkter, som kan ses i storcentre over hele landet og på en lang række digitale medier.
Dyrevelfærdsmærket findes på kød fra ko, gris og kylling samt mælk og mejeriprodukter og kan have ét, to eller tre hjerter. Allerede med ét hjerte kommer mælken eller kødet fra et dyr, der har oplevet et løft i dyrevelfærd i forhold til lovgivningen, og kravene til dyrevelfærd bliver løftet yderligere for henholdsvis to og tre hjerter.
Det oplyser Fødevarestyrelsen i en pressemeddelelse.
- Når forbrugerne vælger produkter med Dyrevelfærdsmærket, er de med til at understøtte landbrug, der gør mere for dyrevelfærden, end lovgivningen kræver. Det giver forbrugerne mulighed for at skabe bedre dyrevelfærd for så mange dyr som muligt, siger Christina Rughede, enhedschef i Fødevarestyrelsen.
Mærket er statsligt. Det er udviklet af Fødevarestyrelsen i samarbejde med partnere fra hele fødevarekæden. Blandt medlemmerne er producenter, detailhandlen og dyreværnsorganisationer, som også støtter den igangværende kampagne.
Der findes dyrevelfærdsmærkede produkter fra gris, kvæg og kyllinger i butikkerne. Kyllinger med ét, to eller tre dyrevelfærdshjerter er alle af langsommere voksende racer og får særlig opmærksomhed i den igangværende kampagne.
Læs mere om Det Statslige Dyrevelfærdsmærke på Fødevarestyrelsens hjemmeside.
Danskerne vil gerne have dyrevelfærd
Forbrugerne både efterspørger og orienterer sig mod dyrevelfærd, når de køber fødevarer. Det viser en YouGov-undersøgelse, som Fødevarestyrelsen fik foretaget i 2022. Her svarede 7 ud af 10 danskere, at de som minimum går op i dyrevelfærd, når de køber fødevarer. I en lignende YouGov-undersøgelse gennemført i 2023 svarede 77 procent af befolkningen, at de kender Dyrevelfærdsmærket, mens hele 76 procent har tillid til mærket.
Kilde: Fødevarestyrelsen