141 fagdommere krævede det at bedømme mejeriprodukter på Landmejeriudstillingen. Hvad ville du kunne dømme om?
Cirka 1.000 produkter var til bedømmelse, da Landmejeriudstillingen i første uge af oktober kårede vinderne inden for ost, konsummælksprodukter og smør- og blandingsprodukter.
Der var 141 fagdommere, som smagte, duftede og nærstuderede produkter ud fra kriterierne smag, lugt, udseende, konsistens og emballage.
Dykker man ned i, hvad det er for en viden, de fagfolk bruger for at vurdere produkterne, kan man godt blive både benovet, forvirret og imponeret. De fleste af os kan godt smage, når der er noget mad eller drikke, der virkelig rammer vores lykkecentre.
Men derfra og så til at sætte ord på, hvad det er, der gør, at lige den ost smager 10 gange bedre end den anden, er der for de fleste et hav af manglende mælkeviden at forcere.
Tænder julelys i vores øjne
For dommerne og deres kollegaer derimod er det hverdag. De fagbegreber, der fylder i mejeriingeniørers hoved, er for de fleste nok så basale, at det vil virke banalt, hvis de nævner dem i hinandens selskab.
Men for at alle vi andre kan forstå det, er mejerifolkene nødt til at sætte simple ord på det, der for dem er hverdag. De, der kan det bedst, er dem, der formår at tænde julelys i vores øjne, når de genfortæller deres viden.
Det vilde er, at vi alle sammen render rundt med så meget viden om det, der fylder i vores hverdag, at vi hver især kunne være dommere, hvis der var konkurrencer om det, vi går og laver.
Det er dog de færreste af os, der bliver udpeget til dommere i hverdagsekspertise. Derfor bliver vi heller ikke tvunget til at øve os i at sætte ord på det, vi ved.
Men det er værd at huske på, at stort set hver eneste handling, vi foretager os, kræver meget viden. Og vi kan alle sammen blive meget bedre til at tænde julelysene i øjnene hos vores venner, bekendte og familie, hvis vi husker at sætte simple ord på det, vi gør, der sikrer de gode resultater.