- Jeg glæder mig altid til årets grisekongres og til at møde mine kolleger. Det ser jeg frem til hver eneste år. At få nogle gode debatter, lyder det fra de danske griseproducenters formand Erik Larsen forud for Grisekongres 2022.
Få et overblik over markederne
Møde kolleger. Gøre status over året, der er gået. Vurdere, hvad fremtiden byder.
Der er mange gode grunde til at deltage i årets grisekongres, og formanden for Landbrug & Fødevarer Sektor for Gris, Erik Larsen, der driver Dyrehavegård ved Dalmose på Sydvestsjælland, ser lige så meget frem til det, som han plejer.
Producenter samles midt i en krise
- Jeg glæder mig altid til årets grisekongres og til at møde mine kolleger. Det ser jeg frem til hver eneste år. At få nogle gode debatter, lyder det fra formanden, inden han fortsætter:
- Samtidig tror jeg også, at vi har meget behov for at komme ud og snakke med kolleger i den situation, vi er i. Der er jo ingen tvivl om, at vi arbejder i en branche, hvor vi er økonomisk hårdt trængt lige for nuværende. Og der gør det jo ikke noget, at man får snakket med sine kolleger. Fordi man står jo ikke der som ene person. Det er jo hele branchen, der er trængt i øjeblikket økonomisk.
Årsmøde på førstedagen
Sammen med sektordirektøren Christian Fink Hansen gør Erik Larsen status for året, der er gået – både økonomisk og politisk. Det kommer til at ske til et årsmøde på kongressens førstedag.
Her vil de to herrer i forbindelse med aflægning af bestyrelsens beretning sætte fokus på, om svineproducenterne i løbet af året nåede de mål, de satte sig, og hvilke nye muligheder og udfordringer, de kan vente sig.
Derefter er der mulighed for debat blandt deltagerne.
Faglige indlæg
Deltagerne på årsmødet vil også kunne høre cheføkonom i Landbrug & Fødevarer, Martin Kristian Brauer, give sit bud på den økonomiske udvikling og erhvervets prognoser.
Efter årsmødet begynder selve kongressen med faglige indlæg, der kredser om, hvordan man kan agere i den daglige drift.
- Jeg har da tænkt mig at skulle ind og se indlæg om, hvordan man arbejder med sine medarbejdere. De er trods alt et kæmpe aktiv, vi har. Og der står vi jo med udfordringer med manglende arbejdskraft, lyder det fra Erik Larsen.
Grisekongres 2022
Dansk griseproduktions største faglige begivenhed løber af stablen tirsdag og onsdag den 25.-26. oktober i MCH Herning Kongrescenter
Sektorens årsmøde finder sted om tirsdagen kl. 9.00-12.30
Derudover vil der være faglige indlæg og mulighed for at netværke og hygge med kolleger i branchen, blandt andet ved en festmiddag på førstedagen
Tilmelding nødvendigt