Eleverne på 2. hovedforløb på Dalum Landbrugsskole har med spændende resultater gennemført et projekt om innovation og iværksætteri
Dalum Landbrugsskole i Odense har holdt den årlige
»Innovationsdag«, hvor eleverne på landbrugsuddannelsens 2. hovedforløb
udstillede resultaterne af de foregående tre ugers arbejde med innovation,
ideudvikling og iværksætteri – primært i landbruget.
Eleverne var fordelt på en række grupper, som på
innovationsdagen præsenterede deres projekter for de andre elever, for
undervisere, gæster og et panel af dommere »udefra«.
Gruppernes projekter spændte særdeles vidt – og
dokumenterede, at ideerne også i år har blomstret på den fynske landbrugsskole.
Stor opfindsomhed
Blandt de mange ideer og projekter skal blot i flæng
nævnes nogle få: Et aggregat, som monteret på en donkraft let kan løfte
redskaber og andet op til traktorens trækkrog. Et udstyr, som med olietryk fra
traktorens hydraulik kan overføre trækkraft til hjulet for eksempel på en stor
plov, hvorved man opnår mindre hjulslip og bedre brændstoføkonomi.
En drone, som med et varmefølsomt kamera kan finde
bortløbne dyr. En kælvningssele, som kan måle, når en drægtig ko får veer. Et
termometer som, placeret i øret på en so, kan sende temperaturmålinger til en
sensor eller en pc, så det er let at holde øje med soens sundhedstilstand.
- Projektets officielle betegnelse er »Innovation og
iværksætteri på 2. hovedforløb«, fortæller Lene Brandenborg, der er underviser
på Dalum Landbrugsskole, og som har været tovholder på projektet.
Alle grupper og projekter blev bedømt af et nedsat
bedømmelsesudvalg, bestående af Sine Larsen, Fonden for Entreprenørskab,
konsulent Tyge Mortensen, og Kasper Mejnertsen, Mejnerts Mølle.