Skærpet konkurrence medfører et nyt tillæg

DC Beef indfører et markedstillæg i et forsøg på at forblive konkurrencedygtig på afregningen

Det er 1. april, og dermed er det slut med mælkekvoterne.

Det – kombineret med øget konkurrence om de største leverandører – får nu DC Beef til at indføre et ny markedstillæg, der skal sikre, at slagterigiganten fortsat er konkurrencedygtig på afregningen.

- Vi oplever en skærpet konkurrence på flere fronter. Helt konkret er der i øjeblikket for stor slagtekapacitet, men det er formentlig kun midlertidigt og skyldes mælkekvoternes ophør. Vores slagtninger er faldende, og vores konkurrenter prøver hårdt til blandt vores ejere, hvor de især er ude efter de store handyr- og ko-producenter, siger bestyrelsesformand i DC Beef Peder Philipp i et nyhedsbrev.

Heri fremgår det, at markedstillægget fungerer som en trappemodel, der øger afregningen alt efter, hvor mange kilo der leveres. Tillægget træder i kraft fra 15.000 leverede kilo.

- De leverede kilo vægter forskelligt afhængig af, om de kommer fra handyr eller hundyr. Kvier, køer og stude tæller som en enhed, mens tyrekalve, ungtyre og tyre tæller 2/3. Der indføres samtidig et loft, så tillægget maksimalt kan udgøre 40 øre i gennemsnit for alle leverede kilo i løbet af et år, lyder det fra DC Beef.

Læs også