DC Beef indfører et markedstillæg i et forsøg på at forblive konkurrencedygtig på afregningen
Det er 1. april, og dermed er det slut med mælkekvoterne.
Det – kombineret med øget konkurrence om de største
leverandører – får nu DC Beef til at indføre et ny markedstillæg, der skal
sikre, at slagterigiganten fortsat er konkurrencedygtig på afregningen.
- Vi
oplever en skærpet konkurrence på flere fronter. Helt konkret er der i
øjeblikket for stor slagtekapacitet, men det er formentlig kun midlertidigt og
skyldes mælkekvoternes ophør. Vores slagtninger er faldende, og vores
konkurrenter prøver hårdt til blandt vores ejere, hvor de især er ude efter de
store handyr- og ko-producenter, siger bestyrelsesformand i DC Beef Peder
Philipp i et nyhedsbrev.
Heri
fremgår det, at markedstillægget fungerer som en trappemodel, der øger
afregningen alt efter, hvor mange kilo der leveres. Tillægget træder i kraft
fra 15.000 leverede kilo.
- De
leverede kilo vægter forskelligt afhængig af, om de kommer fra handyr eller
hundyr. Kvier, køer og stude tæller som en enhed, mens tyrekalve, ungtyre og
tyre tæller 2/3. Der indføres samtidig et loft, så tillægget maksimalt kan
udgøre 40 øre i gennemsnit for alle leverede kilo i løbet af et år, lyder det
fra DC Beef.