Nu prøver supermarkederne igen at få dig til at spise flere bælgfrugter med ny kampagne

Fortsat kun hver femte børnefamilie vælger ofte kødet fra i hverdagskosten, viser ny undersøgelse. Derfor vil ni dagligvarekæder i samarbejde med Forbrugerrådet Tænk få forbrugerne til at vælge bælgfrugter i hverdagskosten ved at lære dem én ny opskrift at kende.

Året hedder 2025, men danskernes kødvaner ser imidlertid ikke ud til at være voldsomt ændret gennem nytårsforsætter.

Der skal spises flere bælgfrugter lyder det fra dagligvarekæderne Nemlig, Meny, Kvickly, SuperBrugsen, Lidl, Rema 1000, Netto, Bilka og Føtex sammen med Forbrugerrådet Tænk, der har søsat en ny kampagne. Kampagnen skal inspirere især danske børnefamilier til at erstatte kødet med bælgfrugter ved at lære dem én nem opskrift på bønne-burrito at kende.

- Hvis vi skal i mål med den grønne omstilling, skal kødforbruget med tiden sættes markant ned, og i stedet skal vi vænne os til at supplere hverdagskosten med andre proteinkilder, der er mindre belastende for vores klode. Her spiller den danske dagligvarebranche en vigtig rolle i at gøre omstillingen nem og tilgængelig for alle danskere. Vi tror på, at vi kan komme en lang vej i omstillingen af danskernes madvaner, ved på den ene side stille og roligt at rykke udbuddet i butikkernes sortimenter mod flere plantebaserede fødevarer, og på den anden side at inspirere til at forøge forbrugernes efterspørgsel på netop disse varer, lyder det fra Winni Grosbøll, direktør i Forbrugerrådet Tænk i en pressemeddelelse.

Opskriften på bønne-burritoen vil være at finde i tilbudsaviser, hjemmesider, sociale medier, nyhedsbreve og i bybilledet, og forhåbningen er, at danskerne får én ny og nem plantebaseret livret inkorporeret i hverdagens repertoire af opskrifter.

Den nye kampagne kommer i kølvandet på den virale kampagne fra 2022, hvor Fødevarestyrelsen producerede musikvideoen »Hvad fuck er en bælgfrugt« i forbindelse med styrelsens opdaterede kostråd.

Læs også