Samson Agro og Apollo Tyres har sammen afprøvet fem forskellige Vredestein-dæk til gyllevogne og vurderet, hvordan de påvirker omkostningseffektiviteten ved gyllekørsel.
Nu offentliggør Samson Agro og Apollo Tyres resultaterne af en dybdegående dæktest, som er udført i området omkring Viborg. Formålet har været at udforske, hvordan dækvalget påvirker effektiviteten i gyllekørsel.
Resultaterne i marken viser, at opgradering fra det mindste Vredestein-dæk til det største giver betydelige fordele, herunder en markant forbedring af brændstofeffektiviteten og reduceret jordpakning. Man opnåede brændstofbesparelser på op til 14 procent med det største dæk sammenlignet med referencedækket.
Ny let græsnedfælder fra Samson
I testen har man afprøvet fem forskellige størrelser af Vredestein-dæk til gyllevogne og vurderet deres indvirkning på brændstofforbrug, jordpakning og overordnet ydeevne på både mark og vej.
Hjulslippet er markant mindre – faktisk helt op til 30 procent - fra det mindste dæk til det største, men forskellene udlignes dog mellem de større størrelser. Det større dæks øgede kontaktflade fordeler dækbelastningen mere jævnt over jorden. Det resulterer i et jordtryk på mindre end 1,0 bar, og det medvirker til at reducere jordpakningen og beskytte jorden.
Testen blev udført med en Case Puma 260 CVX og en Samson PG II Genesis gyllevogn med tandemaksel.
Dæk i test:
· Vredestein Flotation Trac 650/55 R26.5
· Vredestein Flotation Trac 750/60 R30.5 (referencedæk)
· Vredestein Flotation Optimall VF 750/60 R30.5
· Vredestein Flotation Trac 800/60 R32
· Vredestein Flotation Trac 800/60 R38
VF vs. ikke-VF
Det blev også tydeligt i testen, at brændstofbesparelser i marken forstærkes yderligere, når der anvendes VF-teknologi. Det betyder, at dækket i langt højere grad tilpasser sig varierende belastninger og terræn. Der blev opnået brændstofbesparelser på op til otte procent med Vredestein Flotation Optimall VF 750/60 R30.5 sammenlignet med ikke-VF-referencedækket i samme størrelse.
Til arbejde, der involverer meget vejkørsel, viste testen små forskelle i brændstofforbrug. Vredestein Flotation Optimall VF-dækket viste sig dog at være det mest økonomiske i testen.
Fordele ved dæktryksregulering og hjultræk
Testen fremhævede også de ekstra fordele ved at gøre brug af dæktryksregulering (CTIS), så trykket kan reguleres mellem markarbejde og vejtransport for at sikre optimal dækydeevne.
Den funktion forbedrer ikke bare jordbeskyttelsen, men reducerer også brændstofforbruget betydeligt med op til 10 procent. Ved at udstyre gyllevognen med hjultræk minimeres spordybden desuden med op til 16 procent, og jordpakningen reduceres.
Nyt Vredestein-dæk øger stabiliteten med 30 procent
Kort sagt understreger resultaterne værdien af at vælge det rigtige dæk. VF-teknologi, hjultræk og dæktryksreguleringssystemer optimerer dækydeevnen yderligere.
- Hjul med en lille diameter kan være fordelagtige til arbejde, der involverer meget vejkørsel. Hjul med en stor diameter er mest fordelagtige til arbejde i marken og til arbejde, der også involverer vejkørsel over korte afstande, lyder det fra Apollo Tyres.
Løsningerne byder på klare fordele, hvad angår både omkostningseffektivitet og bæredygtighed, og de hjælper landmænd og maskinstationer med at maksimere maskinernes ydeevne og med at forebygge jordpakning og dermed beskytte værdifuld landbrugsjord, lyder konklusionen efter den store test.