Det er et klart styrket Velas, der netop har offentliggjort årsregnskabet for 2024.

Rådgivningsvirksomheden kommer ud af året med en omsætning på 371,3 mio. kr. i 2024, hvilket er 25,3 mio. kr. mere end året forinden, hvor omsætningen endte på 346 mio. kr.

Tilsvarende ender resultatet for året på 9,4 mio. kroner i 2024 imod 5,1 mio. kroner i 2023.

- Jeg og resten af bestyrelsen er mere end tilfredse med den præstation, de dygtige medarbejdere har leveret i 2024. Vi har med den nye strategi sat en ny, fælles retning for Velas, der skal komme vores mange landmandskunder til gode, og det ser vi tydeligt resultatet af her. Der er tilvækst af nye kunder og en stigende omsætning, og det er en flot præstation i dagens Danmark, hvor andelen af landmænd falder, siger Nis Kristian Hjort, bestyrelsesformand i Velas.

Høster frugten af store investeringer

I juni 2023 blev medarbejderne i Velas præsenteret for en ny virksomhedsstrategi, der løber frem til udgangen af 2027.

Den positive udvikling i 2024 er et direkte resultat af den nye strategi og de investeringer, der blev lavet i halen på lanceringen.

Blandt andet blev der investeret markant i flere medarbejdere i efteråret 2023, ligesom der i løbet af året blev sat skub i en ny organisering i en række afdelinger.

Foruden etableringen af en ny Kundeafdeling blev der også oprettet og rekrutteret ind i en ny faglig afdeling, Bæredygtighed og Arealanvendelse, som skal sikre, at landmændene får truffet de rigtige strategiske beslutninger, der sikrer deres bedrifter i de kommende år.

- I 2023 satte vi gang i flere store ændringer, som har haft positiv indvirkning på resultatet i 2024. Vi har investeret markant i forskellige dele af forretningen, og det er nu, vi høster frugterne af de investeringer. Vi kan også se, at vores rådgivning rammer noget helt essentielt hos kunderne i øjeblikket. De søger ikke bare viden – de søger et tættere samarbejde med os, og det leverer vi på. Og vi kan se, at det udmønter sig i mere engagerede kunder, der vil Velas i højere grad end tidligere. Det er jeg ovenud tilfreds med”, siger Jacob Christiansen, adm. direktør i Velas, og tilføjer, at der er kommet mere end 800 nye kunder til i løbet af året, heraf mere end 150 regnskabskunder.

Individuelle omsætningsmål afskaffet

Foruden at have økonomisk fremgang, så er der også fremgang på medarbejdersiden. I kølvandet på strategien er der foretaget en række markant interne ændringer, der har haft stor effekt på medarbejdernes hverdag.

Tidligere har Velas – som stort set alle andre rådgivningsvirksomheder – haft individuelle omsætningsmål for de enkelte medarbejdere. Men de personlige omsætningsbudgetter er afskaffet i Velas, og i stedet måles der nu på fællesskabets og de enkelte produkters præstation.

- Vi lever af at rådgive vores kunder, men vi lever ikke af at have omsætningsmål for den enkelte, som styres af et enkelt nøgletal. I stedet for at måle på den enkeltes performance, så måler vi nu på Velas, afdelingen, teamet og slutteligt den enkelte rådgiver – i den rækkefølge. Det giver en helt anden dynamik, som ultimativt set kommer kunderne til gode, siger Jacob Christiansen, der også kan notere sig, at medarbejderengagementet er vokset markant siden den nye strategi blev lanceret.

Sædvanen tro så udloddes størstedelen af Velas’ overskud til de ni ejerforeninger bag den fælles rådgivningsvirksomhed. Udlodningen bruges til at fortsætte det lokale landbrugspolitiske arbejde i de ni foreninger, og i år udloddes hele overskuddet til ejerforeningerne bag.

Omsætning og resultat er alene for Velas I/S og er ikke indregnet fra associerede og samarbejdende virksomheder.