Banedanmark anker byretsdom om ekspropriation

Borgmester i Vejen Kommune Egon Fræhr er tilfreds med, at Banedanmark anker sag til landsretten

Det bliver Vestre landsret, som skal afgøre, hvem der har ret: En landmand ved Askov i Sydjylland eller Banedanmark i sagen om ekspropriation af jord til fordel for en ny vej og bro ved Askov.

Banedanmark har nemlig valgt at anke, efter at landmanden fik byrettens ord for, at ekspropriationen er ulovlig. Den nye jernbanebro og tilhørende vej deler landmandens marker i to.

Borgmester bakker op

Men nu er det altså landsretten, der skal afgøre, om der er tale om ulovlig ekspropriation, og i Vejen Kommune er borgmester Egon Fræhr (V) tilfreds med, at Banedanmark anker sagen.

- De nuværende broer blev lavet for cirka 100 år siden og bygget til hestevognskørsel. Så da elektrificeringen af jernbanen mellem Esbjerg og Lunderskov gik i gang – og det viste sig, at de eksisterende broer var for lave – var det naturligt at indlede dialog mellem Banedanmark og Vejen Kommune om at skabe tidssvarende løsning, lyder det fra Egon Fræhr, der fortsætter:

- Det var således givet, at infrastrukturen skulle ændres, for at Banedanmark kunne gennemføre elektrificeringsprojektet. Borgerne og Vejen Kommune fik med denne løsning et vejanlæg, som både modsvarer den trafikudvikling, der er sket, men som også er en fremtidssikret løsning på infrastrukturen, der er sagligt begrundet i trafiksikkerheds- og trafikbetjeningsmæssige hensyn.

Kommunens ønske

Ifølge borgmesteren er Vejen Kommune ikke part i ankesagen, da det alene er landmanden og Banedanmark, som har ført byretssagen. Men nu, hvor dommen ankes – og parterne skal føre den ved Vestre Landsret – vil Vejen Kommune stille sig til rådighed og hjælpe med alle relevante oplysninger, så sagen kan blive belyst bedst muligt, siger han. 

- Både borgere i Askov og virksomheder i et eksisterende erhvervsområde skal fortsat kunne komme til motorvejen. Det har været Vejen Kommunes ønske hele tiden, at man som led i det samlede projekt fik skabt en god nutidig infrastruktur, siger Egon Fræhr.

Læs også