Når indkomsten fra afgrøder svigter, åbner de amerikanske landmænd gårdene for turister.
Flere landmænd vender sig mod agriturisme – en industri, der ifølge det amerikanske landbrugsministerium (USDA) nu omsætter for 4,5 milliarder dollar (32,6 milliarder kroner) årligt.
Det beretter nyhedsmediet Reuters.
Faldende priser på majs og sojabønner har gjort det sværere at tjene penge på traditionelt landbrug, og mange gårdejere supplerer nu indkomsten med gårdophold og oplevelser for byboere, der søger ro i landlige omgivelser.
En af dem er Brit Thompson, hvis Airbnb-indtægter nu overgår salget af okse- og lammekød til restauranter og private. Under pandemien tog efterspørgslen fart, og selv efter samfundets genåbning er interessen for bondegårdsferier fortsat høj.
Ifølge Suzi Spahr fra International Agritourism Association er agriturisme blevet en fast del af mange familiers ferietraditioner. Omkring 7 procent af USA’s gårde tilbyder nu turismeoplevelser, og mange øger deres indtægter med 25.000-100.000 dollars årligt – nogle endda op til en million.
Platforme som Airbnb og HipCamp melder om markant vækst i farmstay-udlejninger, hvilket bekræfter tendensen: Landbrug er ikke længere kun fødevarer – det er også oplevelser.
Værste tørke i 500 år har givet bedste sæson for agriturisme i mange år