Service-niveauet er altafgørende

Hos Henrik Sundgaard i Vestjylland var ventetiden på service årsag til skift af læssemaskine.

- Måske kan en entreprenør vente med service til i næste uge, men min læsser skal kunne køre hver dag, for jeg har altså nogle køer, der fodres og strøes hos, fortæller mælkeproducent Henrik Sundgaard.

Netop ventetiden på service blev i efteråret grunden til, at der kørte en ny Schäffer-læssemaskine fra Helms TMT Centret i Herning ind på gårdspladsen efter 15-16 år med et andet mærke.

- Vi havde egentlig været glade for de to læssere, vi havde kørt med siden 2004-05. Vi brugte nogle lokale folk fra Aulum til at klare de fleste ting, men da gearkassen begyndte at brokke sig, blev de nødt til at få assistance fra Skive for at få målt, hvor problemet helt præcis var. Da vi så fik beskeden, at de ikke kunne komme før i næste uge, var samarbejdet slut for mit vedkommende, konstaterer mælkeproducenten, der har 270 økologiske årskøer og driver 540 hektar ved Ørnhøj mellem Holstebro og Videbæk.

- Jeg har brug for min læsser, og vi har så mange specialredskaber til den, at jeg ikke bare kan låne naboens. Og man investerer jo heller ikke i to maskiner til en million kroner bare for at have en ekstra til at dække ind, hvis den ene skulle komme til at holde stille i en uge, siger han.

Sønnernes valg

Æren for at det lige præcis blev den knækstyrede Schäffer T9640, skal dog tilskrives næste generation på bedriften, sønnerne Simon og Daniel på henholdsvis 23 og 25 år, der begge arbejder på gården.

- Om det blev en Schäffer eller en JCB var for mit vedkommende ikke afgørende. Til at starte med, var jeg egentlig mest til bare at få en, der lignede de teleskoplæssere, vi har haft de sidste 15-16 år. Et af de vigtigste kriterier for mig har været, at den har en udskyderarm, så den har den rækkevidde, der skal til, fortæller Henrik Sundgaard, der dog valgte at lytte til sønnernes argumenter.

- Vi har jo været ude og prøve maskiner på andre bedrifter, og kender måske lidt mere til de forskellige muligheder end han gør. Og i vores bog førte Schäfferen på komfort og udsyn, mens det også er en stor fordel, at den knækstyret, så vi kan komme rundt alle steder. Samtidig har den også den trækkraft, der skal til for løse de forskellige opgaver på gården, fortæller Simon Sundgaard.

11 redskaber

Både han og faderen lægger vægt på at have fået en maskine, der kan klare mange forskellige opgaver, hvorfor man også har fået den leveret med en kobling på liftarmen, der er kompatibel med de redskaber, man havde til den tidligere læsser.

- Vi har 11 redskaber til den, så det var vigtigt at få lavet en løsning, hvor vi ikke også skulle skifte dem ud. Samtidig er gården indrettet, så der ikke er behov for en minilæsser. Der er god plads alle steder, så én større læsser er nok, fortæller Simon Sundgaard, der blandt andet havde brug for en læsser med et højt hydrauliktryk for at kunne køre med Teagle-strømaskinen.

Løser opgaverne

Indtil videre har Henrik Sundgaard været godt tilfreds med sine sønners maskinvalg.

- Den løser alle opgaverne, som den skal. Nu må vi se, om jeg kommer til at savne krabbestyringen fra den gamle læsser, når vi skal til at køre i silo, men indtil videre, har det været en god oplevelse, siger den vestjyske mælkeproducent, der dog primært hæfter sig ved ét nøgleord: service.

- En ny maskine skal selvfølgelig bare køre, så det bliver forhåbentlig først om et par år, vi får at se, om de kan leve op til forventningerne, men det var bestemt et godt tegn, at Helms var herude for at sætte maskinen i gang samme dag, som vi fik den leveret, konstaterer Henrik Sundgaard, der håber at runde 10.000 timer med sin nye læsser, før der igen skal overvejes en udskiftning.

 

Læs også