Arla fremskynder nu planerne om at blive førende inden for salg af mejeriprodukter på det europæiske marked for online handel og har sat et ambitiøst mål om at fordoble sit onlinesalg via sine kunders platforme til 600 millioner euro på tværs af hele Europa.
Under den globale Covid-19-krise har Arla oplevet en fordobling i onlinesalget på mange nøglemarkeder, og den høje efterspørgsel fra forbrugere på Arlas velkendte brands som Arla og Lurpak forventes at fortsætte.
Således fremskynder det landmandsejede mejeriselskab de eksisterende planer for at udvide onlinesalget 3 til 5 år og har valgt allerede nu at øge investeringerne i sin online tilstedeværelse samt øge antallet af medarbejdere på tværs af salgs- og marketingorganisationen i Storbritannien, Danmark, Sverige, Tyskland, Holland og Finland. Selskabet stræber efter at fordoble detailsalget online fra 300 millioner euro til 600 millioner euro (2,2 milliarder kroner til 4,5 milliarder kroner) i hele Europa inden 2025. Det skriver de i en pressemeddelelse tirsdag.
- Vi har et klart mål om at blive førende inden for onlinesalg af mejeriprodukter i Europa og fortsat være vores kunders foretrukne partner. Før Covid-19-krisen var online-handlen i fremgang i Europa, og vi var ved at forberede os på den tekniske del sammen med vores kunder. Den globale Covid-19-krise ændrede vores købsadfærd markant i retning af onlinekanaler, og dette skift gør det muligt at fremskynde vores e-handelsambitioner og innovationspipelinen. Arbejdet er allerede godt i gang, siger marketingschef for Arla Europe, Peter Giørtz Carlsen.
Arlas muligheder for at fremskynde sine online handelsplaner skyldes til dels succesen med transformations- og besparelsesprogrammet Calcium, fordi det har sikret, at selskabet er i stand til hurtigt og smidigt at skifte gear og geninvestere i forretningen med henblik på at øge onlinesalget i hele Europa. Det nye, udvidede team, der skal sætte yderligere skub i online-handlen, vil fokusere på dataanalyse, onlinekampagner og visuelt indhold for at gøre det nemt for onlineshopperen at finde Arlas kendte brands.
Online dagligvareindkøb er kommet for at blive
Nu hvor anden bølge af Covid-19-krisen igen begrænser den frie bevægelighed i hele verden, er online-indkøb af dagligvarer, herunder friske fødevarer som mejeriprodukter, ved at udvikle sig til en blivende ændring af forbrugernes adfærd. Med de øgede investeringer i online-handel er Arla fortsat en vigtig partner og vil kunne støtte sine kunders udvidelseaf onlinebutikker og sikre, at forbrugerne har samme hurtige og nemme adgang til de mejeriprodukter, de kender fra de fysiske butikker.
- Vi ved, at forbrugerne stadig gerne vil have mulighed for at vælge sunde og bæredygtige fødevarer som mejeriprodukter, når de handler online. Derfor ønsker vi at maksimere vores tilgængelighed og synlighed online hos vores kunder. Med vores nye ambitiøse strategi og øgede investeringer øger vi vores onlinetilstedeværelse og vil kunne levere velkendte mejeriprodukter til europæiske forbrugere via mange forskellige platforme, siger Peter Giørtz Carlsen.
Med den nye online handelsstrategi har Arla sat sig et ambitiøst mål om, at 10 procent af det samlede detailsalg på tværs af de europæiske kernemarkeder skal komme fra e-handel.
db
Arla møder millioner af forbrugere online hver dag
Hvert år interagerer Arla med forbrugerne 600 millioner gange på egne digitale platforme som for eksempel websteder og sociale medier. Det er mere end 1,6 millioner gange hver dag året rundt.
I øjeblikket er et af Arlas største markeder for online-handel Storbritannien, hvor 17 procent af det samlede detailsalg foregår online. På Arlas øvrige europæiske markeder udgør det en mindre, men hastigt stigende del af det samlede salg. På nøglemarkederne Danmark og Sverige tegner online-handlen sig for omkring 4-5 procent af salget.