Traktormarkedet på vej frem igen

FRA PARIS: Lave råvarepriser og balladen i øst minder de store globale traktorproducenter om, at træerne ikke vokser ind i himlen.

Den typiske tilbagegang i den globale traktorproduktion er i størrelsesordenen 10 procent, og det mærkes hos de store producenter, der har været nødsaget til hårde tilpasninger i produktionen.

Selvom budskaberne de foregående tre år har været urimelige rammevilkår og en vanskelig konkurrencesituation for danske landmænd, taler de toneangivende traktorproducenter om de samme tre år som et sandt boom med høje salgstal. Nu har man gennemlevet et udfordringsrigt 2014 og venter et 2015, hvor det kun langsomt vil gå fremad.

- Vendingen kommer ikke hurtigt og ikke lige med det samme, lyder det fra Agco-topchef Martin Richenhagen ved selskabets pressemøde i forbindelse med Sima-landbrugsudstillingen i Paris i denne uge.

- Men personlig tror jeg, vi er begyndt en langsom opstigning igen. Vi ser tegn på, at råvarepriserne går opad igen, siger Agco-topchefen, der ikke tvivler et øjeblik, når han skal beskrive, hvor på jordkloden væksten bliver størst de kommende år.

- Det bliver Afrika.

Væksten bliver i Afrika

Engang var ambitionen hos de europæiske traktorproducenter, herunder Agcos fabrik i Beauvais nord for Paris, at nå de magiske 20.000 traktorer om året.

- Vi er vel omkring 14.000 nu, men det er store modeller. En særlig version af den lille MF 4700-serie skal nu forsynes med førerkabiner fra Beauvais, hvor det ellers er de langt større modeller, der holder styktallet på et lavere niveau, fortæller Martin Richenhagen.

Agco har, med en årsproduktion på 2.000 MF-traktorer på det afrikanske kontinent meldt sig ind i det nye vækstområde.

Sikker tilpasning

Med et opjusteret estimat på nu 9,6 milliarder munde at mætte i 2050, mener New Holland sig fortsat på rette spor på det lange sigt, trods en mindre opbremsning i traktorproduktionen.

CNH-koncernen, der blandt andet producerer New Holland traktorer, tilpasser sig med rolig og sikker hånd produktionen til den globale nedgang.

- Vi har gennem korrekt prissætning sikret selskabet en proportional indtjening til det lidt lavere volumen, forklarer Carlo Lambro, brandpræsident hos New Holland Agriculture.

Syd for Sahara

New Holland erklærer sig helt enig med sine konkurrenter hos Agco i betragtningen af Afrika syd for Sahara som det næstkommende vækstområde på kloden, set fra de globale traktorkoncerners synspunkt.

Rusland og Østeuropa forbliver uafklaret, ligesom landet Sydafrika også vil stå stille den nærmeste tid. Til gengæld er forventningen, trods et fortsat hårdt år for producenterne i 2015, at Afrika syd for Sahara også i 2015 vil opleve den stærkeste vækst på den globale scene for landbrugsproduktion, lyder det.

Læs også