FRA PARIS: Lave råvarepriser og balladen i øst minder de store globale traktorproducenter om, at træerne ikke vokser ind i himlen.
Den typiske tilbagegang i den globale
traktorproduktion er i størrelsesordenen 10 procent, og det mærkes hos de store
producenter, der har været nødsaget til hårde tilpasninger i produktionen.
Selvom budskaberne de foregående tre år har
været urimelige rammevilkår og en vanskelig konkurrencesituation for danske
landmænd, taler de toneangivende traktorproducenter om de samme tre år som et
sandt boom med høje salgstal. Nu har man gennemlevet et udfordringsrigt 2014 og
venter et 2015, hvor det kun langsomt vil gå fremad.
- Vendingen kommer ikke hurtigt og ikke lige
med det samme, lyder det fra Agco-topchef Martin Richenhagen ved selskabets
pressemøde i forbindelse med Sima-landbrugsudstillingen i Paris i denne uge.
- Men personlig tror jeg, vi er begyndt en
langsom opstigning igen. Vi ser tegn på, at råvarepriserne går opad igen, siger
Agco-topchefen, der ikke tvivler et øjeblik, når han skal beskrive, hvor på
jordkloden væksten bliver størst de kommende år.
- Det bliver Afrika.
Væksten bliver i Afrika
Engang var ambitionen hos de europæiske
traktorproducenter, herunder Agcos fabrik i Beauvais nord for Paris, at nå de
magiske 20.000 traktorer om året.
- Vi er vel omkring 14.000 nu, men det er
store modeller. En særlig version af den lille MF 4700-serie skal nu forsynes
med førerkabiner fra Beauvais, hvor det ellers er de langt større modeller, der
holder styktallet på et lavere niveau, fortæller Martin Richenhagen.
Agco har, med en årsproduktion på 2.000
MF-traktorer på det afrikanske kontinent meldt sig ind i det nye vækstområde.
Sikker tilpasning
Med et opjusteret estimat på nu 9,6
milliarder munde at mætte i 2050, mener New Holland sig fortsat på rette spor
på det lange sigt, trods en mindre opbremsning i traktorproduktionen.
CNH-koncernen, der blandt andet producerer
New Holland traktorer, tilpasser sig med rolig og sikker hånd produktionen til
den globale nedgang.
- Vi har gennem korrekt prissætning sikret
selskabet en proportional indtjening til det lidt lavere volumen, forklarer
Carlo Lambro, brandpræsident hos New Holland Agriculture.
Syd for Sahara
New Holland erklærer sig helt enig med sine
konkurrenter hos Agco i betragtningen af Afrika syd for Sahara som det
næstkommende vækstområde på kloden, set fra de globale traktorkoncerners
synspunkt.
Rusland
og Østeuropa forbliver uafklaret, ligesom landet Sydafrika også vil stå stille
den nærmeste tid. Til gengæld er forventningen, trods et fortsat hårdt år for
producenterne i 2015, at Afrika syd for Sahara også i 2015 vil opleve den
stærkeste vækst på den globale scene for landbrugsproduktion, lyder det.