Nye produkter bærer noget af forklaringen på den store stigning i fjerkræforbruget i Danmark
Fjerkræforbruget er næsten tredoblet siden 1990, og det er
især kylling, der lander på danskernes tallerkner. Det skriver Landbrug &
Fødevarers netmagasin foodculture.dk.
Således er fjerkræforbruget i Danmark ifølge
foodculture.dk steget fra 59,6 millioner kg i 1990 til 153,3 millioner kg i
2011. En af årsagerne er, at kyllingeindustrien har formået at udvikle nye
produkter som for eksempel minikøller og kyllingevinger.
- For 20 år siden kunne man købe en hel kylling,
lørdagskylling eller nogle brystfileter. Flere dele af kyllingen bliver brugt i
dag, og danskerne har taget de nye produkter til sig. Det gør, at en større del
af kyllingen bliver medregnet i forbruget, siger marketingschef hos Rose
Poultry Anne Gitte Elbronn til foodculture.dk.
Den danske fjerkræbranche slås med at følge med
Ifølge netmagasinet viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer,
at det globale fjerkræforbrug vil fortsætte med at stige frem til 2021. Fjerkræforbruget
forventes at vokse med 15 procent.
Men den øgede efterspørgsel bliver svær at dække med den nuværende kapacitet
i produktionen.
- Den danske fjerkræbranche vil gerne producere flere kyllinger til
forbrugerne, men det er svært for de landmænd, der opdrætter fjerkræ, at få
finasieret en udvidelse af produktionsapparaterne. Samtidig er der nogle
rammebetingelser, specielt på miljøområdet, som gør det svært at efterleve den
øgede efterspørgsel i fremtiden, siger sektorchef hos Dansk Slagtefjerkræ Birthe
Steenberg til foodculture.dk.