Skoleelever lærer om økologi

82 elever fra 6. årgang på Havrehedskolen var forleden på besøg hos den økologiske landmand Finn Thorslund i Fangel.

- Miljø, klima og sundhed fylder en del hos mange af vores elever lige nu. Derfor er det vigtigt, at de kommer ud og se, hvordan produktionen af fødevarer fungerer, siger lærer Maria Broe om gårdsbesøget i Fangel, der var en del af deres undervisning.

- Miljø, klima og sundhed fylder en del hos mange af vores elever lige nu. De ser og hører en masse i tv fra de voksne og på nettet, men den viden der skal til, for selv at kunne tage stilling, har de ikke altid.

Sådan lyder det fra Maria Broe, der lærer på Havrehedskolen i Morud, og som forleden var på besøg sammen med 82 elever fra 6. årgang hos en lokal økologisk landmand.

- Det er det vigtigt, at eleverne får indblik i og arbejder med, hvad forskellene på konventionelt og økologisk landbrug er. De får indblik i, hvordan de forskellige måder at dyrke jorden på, har indflydelse på vores miljø og deres egen sundhed. Det er selvsagt store emner, og fokus i fagene madkundskab, natur og teknik er økologi, madspild og landbrug, forklarer Maria Broe.

Jordnær undervisning

Det er tredje gang, at sjetteklasserne på Havrehedskolen besøger Finn Thorslund og hans økologiske malkekøer i Fangel.

- Det er et besøg, som eleverne får rigtigt meget ud af, fortæller Maria Broe. Mange børn i dag har ikke besøgt et landbrug, så de får rigtigt godt indblik i, hvordan et lille landbrug fungerer.

Finn er rigtig god til at fange elevernes opmærksomhed, så de faktisk kommer hjem med en masse viden om malkekvæg og økologi. De få lov til at stille spørgsmål, så al den viden de har med fra skolen, hvor vi har arbejdet med temahæftet »Økologi - hvad er det?«, bliver meget jordnær.

Turen betales af Fyns Familielandbrug, som senere besøger Havrehedskolen for at lave økologisk mad sammen med eleverne i madkundskab.

- De fem damer fra Fyns Familielandbrug kommer med en masse praktisk viden og erfaring, som eleverne på 6. årgang kan drage god brug af, påpeger Maria Broe, der nævner, at over gårdbesøget lærer sjetteklasserne om det tværfaglige emne »Økologi og konventionelt landbrug« ved at berøre emner som ukrudtsbekæmpelse, naturlig gødning og sædskifte, troværdighed, sundhed og miljø.

 

Læs også