Let-på-tå traktordæk vinder frem - forebygger jordpakning, beskytter afgrøderne og sparer brændstof
Den sønderjyske Søren Severin er en af de stadig flere landmænd herhjemme, der går højteknologisk til valget af sine traktordæk.
I samarbejde med Euromaster og Michelin har han de seneste år høstet markante fordele med særlige dæk, der forebygger jordpakning og beskytter såsæd og afgrøder.
Et langt bedre såresultat og en reduktion af brændstofforbruget fra 19 l/ha til 11 liter/ha ved såning. Det er resultater, der har imponeret landmand Søren Severin oven på et nyligt skifte til nyeste den version af dækteknologi for bedriftens to traktorer.
For at begrænse jordpakning og afledte skader på afgrøderne har han siden 2017 benyttet traktordæk med den særlige VF-teknologi (Very High flexion). En teknologi, der gør det muligt bl.a. at justere dæktrykket ekstremt lavt for at beskytte jorden.
I tæt parløb med Euromaster har Søren Severin for nyligt fået leveret en samlet løsning, hvor der er monteret tvillingedæk på traktorerne. Dækkene er Michelin Ultraflex AxioBib 2. Dækproducentens seneste bud på et premium-dæk til moderne, intensive landbrug, der har behov for fleksibiliteten til at køre med ekstremt lavt tryk i dækkene.
Velkendt forbedret teknologi
De nye dæk, som blev monteret i foråret 2021, har ifølge Søren Severin leveret bemærkelsesværdige resultater. For samtidig med, at han har kunnet reducere dæktrykket og derved øge dækkets ”trædeflade” endnu mere, så har dækket bidraget med en markant reduktion i brændstofforbruget.
‒ De nye Michelin-dæk kan reducere trykket endnu mere og har samtidig en større bæreevne. Det betyder, at såbedstilberedningen kan udføres uden unødig nedsynkning i pløjet jord, fordi dækkenes store trædeflade sikrer at jorden pakkes let og ensartet. Det letter markarbejdet og sikrer en langt bedre afgrødeetablering. Også bedre end med de gamle dæk, og det har løftet udbyttet i marken. Men mere overraskende for mig er det, at jeg samtidig har kunnet sænke brændstofforbruget markant og på den måde reduceret omkostninger, siger Søren Severin.
‒ Vi landmænd elsker det, vi kan gøre noget ved - modsat vind og vejr. Så min pointe er, at du lægger en karakter i jorden til et rent 12-tal, og alt du foretager dig i marken derefter, er med til at sænke dit udbytte. Derfor giver det god mening at investere i dæk, der beskytter jorden og dermed afgrøderne mod utilsigtet jordpakning og bevarer udbyttepotentialet, tilføjer han.
Det er et billede, som Per Merstrand, ansvarlig for landbrugskunder hos Euromaster, genkender. Ifølge ham er der en tendens blandt landmændene, der viser, at flere og flere er villige til at investere lidt mere i dækkene.
- Over de senere år har vi oplevet, at stadig flere danske landbrug har fået øjnene op for, hvordan nye dækteknologier kan være med til at optimere markarbejdet. Og det her er jo et fantastisk eksempel på, hvordan Michelin med sin seneste generation, AxioBib 2, tilbyder en effektiv løsning til at løfte produktiviteten hos mange landbrug og samtidig beskytte marken mest muligt, forklarer Per Merstrand.
Med Ultraflex har Michelin udviklet en patenteret løsning inden for VF-teknologien, hvor karkasseopbygningen giver dækket et større arbejdsområde med endnu lavere lufttryk.
Det betyder bl.a., at dæktrykket kan tilpasses til forskellige forhold i mark og på vej. Lufttrykket kan sænkes helt ned til 0,6 bar. Det øger trædearealet på jorden op til 19 pct. i forhold til tidligere dæk med samme teknologi. Noget, der betyder bedre greb i jordunderlaget, lavere brændstofforbrug og mindre komprimering af jorden, fordi vægten fordeles bedre.
Service med synergi
I dag er Euromaster tæt forbundet med Michelin Danmark fordi begge virksomheder hører til under samme koncern. Og det giver ifølge Søren Severin den store fordel, at når man køber et premium-produkt som AxioBib, så trækker Euromaster nemt og fleksibelt Michelins fagfolk med ud.
‒ En af de vigtigste ting for mig, er service. Den skal være i top. Det er noget, man betaler for indledningsvist, men det gavner på den lange bane. Eksempelvis tog Per Merstrand fra Euromaster en af Michelins landbrugseksperter med ud til mig, så de sammen kunne indstille trykket i de nye dæk og komme med råd og vejledning. Der er så meget teknologi på en moderne traktor, og derfor er det vigtigt med nem adgang til fagfolk, ved noget om det, slutter Søren Severin.